لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

ده‌ها بازداشت در آمریکا به اتهام کلاه‌برداری مربوط به ۱۱ سپتامبر


۱۰۶ نفر در ایالات متحده به اتهام «کلاه‌برداری بزرگی» که صدها میلیون دلار را در بر می‌گیرد و به مسائل پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مربوط می‌شود، بازداشت شده‌اند. در میان آنها گروهی از افسران پلیس نیویورک نیز حضور دارند.

علاوه بر نیروهای پلیس، آتش‌نشانان و مقام‌هایی دیگر نیز در میان بازداشت‌شدگان‌اند.

بسیاری از بازداشت‌شدگان متهم‌اند که پس از حملات یازده سپتامبر «به دروغ» خود را مستحق دریافت سالیانه ده‌ها هزار دلار بیمه ازکارافتادگی معرفی کرده‌اند، در حالی‌که مشکلی نداشته و مشغول زندگی عادی بوده‌اند.

این افراد سالیانه به‌طور میانگین بین ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار از صندوق خدمات اجتماعی دریافت می‌کردند. دلیل آن هم «مشکلات شدید روانی» و یا دیگر مسائلی که به شکلی به پیامدهای حملات یازده سپتامبر مربوط می‌شد عنوان شده بود، درحالی‌که تحقیقات چنین «مشکلاتی» را از اساس رد می‌کند.

۸۰ نفر از بازداشت‌شدگان از نیروهای پیشین پلیس یا آتش‌نشانی شهر نیویورک هستند.

در این میان شبکه‌ای از افراد با جعل مدارک، دریافت رشوه، فریب بیمه و کلاه‌برداری‌های دیگر نیز وجود داشته‌اند که بیش از یک دهه، «صدها میلیون دلار» از مالیات شهروندان در صندوق بیمه خدمات اجتماعی را به دست آورده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، بازداشت‌شدگان حتی آموزش دیده بودند که چگونه در آزمون‌های روان‌شناسی تقلب کنند، حملات روحی را به‌شکل نمایشی بازسازی کنند و یا حتی درباره ترس از هواپیما یا ورود به آسمان‌خراش‌ها نقش بازی کنند.

آنها به بیمه ثابت کرده بودند که قادر به خروج از خانه و پیدا کردن شغل نیستند.

اما بر اساس اسناد دادگاه این افراد نه تنها مشکلی نداشتند بلکه -برای نمونه- یکی مشغول انجام ورزش‌های رزمی، دیگری مشغول قمار در لاس‌وگاس یا فرد دیگری در حال راندن هلیکوپتر بوده است.

حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که شبکه القاعده آن‌ها را به برج‌های تجارت جهانی ترتیب داده بود، بیش از ۲۷۰۰ قربانی برجای گذاشت. گزارش‌ها حاکی‌ست که گروهی از شهروندان -از جمله خانواده قربانیان- نیروهای امدادی و پلیس شهر نیویورک در پی پیامدهای ناشی از آن دچار مشکلات درازمدت روحی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG