لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

ابراز مخالفت آمریکا با آزادی «زندانیان خطرناک» در افغانستان


برخلاف خواست ایالات متحده برای نگه داشتن ۸۸ زندانی‌ای که واشینگتن آنها را تهدید بالقوه امنیتی می‌داند، کابل می‌گوید تنها مدارک کافی را برای محاکمه ۱۶ نفر از آنها دارد و بنا دارد مابقی را آزاد کند.

بنا بر گزارش‌ها از افغانستان این تصمیم در جلسه قضایی روز ۱۹ دی ماه به ریاست حامد کرزی، رئیس‌جمهوری آن کشور گرفته شده است.

بر اساس بیانیه دولت افغانستان رحمت‌الله نبیل، سرپرست سازمان امنیت ملی افغانستان در این نشست گفته است بر اساس تحقیقات «روشن شده است که درباره ۴۵ زندانی بگرام هیچ شواهد و مدارکی دال بر مجرمیت وجود ندارد و در مورد ۲۷ تن دیگر نیز تنها اطلاعات عادی موجود است و ۱۶ نفر باقی می‌مانند که درباره آنها اسناد و مدارک جرم در اداره‌های امنیتی افغانستان وجود دارد».

بخش دری رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، از قول جوزف دانفور، فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان که در جمع خبرنگاران حاضر شده بود نوشته است «دادگاه‌‌های افغانستان باید مدارک موجود در مورد ۸۸ زندانی بگرام را بررسی کنند».

این ۸۸ زندانی کسانی هستند که به گفته ایالات متحده به اتهام‌های تروریستی در بگرام نگهداری می‌شوند؛ آنها بخشی از ۶۵۰ زندانی‌ای هستند که دولت افغانستان تصمیم به آزادیشان گرفته است.

کابل این کار را در راستای تلاش برای برقراری مذاکرات صلح با گروه طالبان انجام می‌دهد تا رهبران این گروه را به گفت‌وگو جلب گند.

۱۳ دی ماه سناتور جان مک کین و سناتور لیندزی گراهام، که همراه چند سناتور دیگر به افغانستان سفر کرده بودند نیز اعلام کرده بودند در باره آزادی این ۸۸ زندانی نگرانی‌هایی دارند.

سناتور گراهام آزادی آنها را «آسیب جبران‌ناپذیری در روابط» دو کشور خوانده بود.

در آن زمان گفته شده بود که رئیس‌جمهوری افغانستان پس از دیدار با قانون‌گذاران آمریکایی دستوری مبنی بر بازنگری مدارک در مورد آزادی این ۸۸ متهم صادر کرده است.
XS
SM
MD
LG