لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

حمله هوایی ائتلاف آمریکا به رهبران «حکومت اسلامی» در عراق


آمریکا می‌گوید ائتلاف به رهبری آن کشور در حمله‌ای هوایی در موصل، شمال عراق، گروهی از رهبران گروه «حکومت اسلامی» را هدف قرار داده است؛ هنوز مشخص نیست ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه نیز در محل حضور داشته است یا نه.

سخنگوی ستاد «فرماندهی مرکزی» آمریکا روز شنبه ۱۷ آبان ماه، خبر انجام این حمله را منتشر کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید اخباری منتشر شد مبنی‌بر اینکه در ساعات پایانی روز جمعه، در پی حملات، ابوبکر بغدادی، رهبر «حکومت اسلامی» کشته شده است.

برخی رسانه‌ها نیز گفتند او در این حملات زخمی شده است.

اما مقام‌های آمریکایی نمی‌توانند تائید کنند که آیا او در زمان حمله در محلی که حمله به آن انجام شده، حضور داشته است یا نه.

این حملات به کاروانی از ۱۰ خودروی مسلح این گروه انجام شده و روزنامه گاردین از قول یک مقام محلی موصل از کشته شدن ۵۰ نفر خبر داده است.

بغدادی در ماه ژوئیه (۴ ماه پیش) در مسجدی در موصل در انظار عمومی ظاهر شده و سخنرانی کرد و پس از آن در میان عموم دیده نشده است.

سرهنگ پاتریک رایدر، سخنگوی ستاد «فرماندهی مرکزی» آمریکا گفته به نظر می‌رسد در نزدیکی موصل (در زمان حمله) گردهمایی افراد عالی‌رتبه «حکومت اسلامی» انجام شده بود.

سرهنگ رایدر افزوده است که حمله روز جمعه «نشان‌دهنده فشار ممتدی‌ست که ما بر شبکه تروریسی حکومت اسلامی می‌آوریم».

اما خبری از حمله دیگری نیز منتشر شده است که در آن نیز گفته شده بود بغدادی ممکن است هدف قرار گرفته باشد.

دو شاهد به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که حملات هوایی «خانه‌ای» را هدف قرار داده‌اند که محل ملاقات افسران ارشد «داعش» بوده است؛ شهر «قائم» در مرز غربی بغداد در استان انبار محل انجام این «حمله» بوده است.

پس از آن به گفته این شاهدان، افراد حکومت اسلامی زخمی‌های خود را به بیمارستانی انتقال داده و با استفاده از بلندگوی دستی از مردم خواسته‌اند که خون بدهند.

پایگاه خبری «الحدث» که به شکبه «العربیه» وابسته است، پیشتر گزارش داده بود که احتمالا بغدادی در محل حملات حضور داشته است.

شاهدان به رویترز گفته‌اند خبرهایی در مورد کشته شدن رهبر داعش در استان انبار و معاونش در این حمله منتشر شده است.

قائم بیش از ۲۵۰ کیلومتر از موصل فاصله دارد.

خبر حملات هوایی به رهبران «حکومت اسلامی» پس از آن منتشر می‌شود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، خبر از اعزام ۱۵۰۰ نیروی دیگر به عراق داد.

با وجود حملات عصر جمعه به رهبران اسلام‌گرایان، انفجارها و حملات دیگر علیه نیروهای نظامی و غیرنظامی عراق، طی ساعت‌های گذشته همچنان ادامه داشته است.

از جمله حمله انتحاری به کاروانی از نیروهای ارشد پلیس بغداد که هشت کشته برجای گذاشت.

روز شنبه رشته انفجارهایی در بغداد و اطراف آن نیز انجام شد که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دست‌کم ۴۳ کشته برجای گذاشته است.

بدترین حمله روز شنبه به شهرک عمدتا شیعه‌نشین صدر انجام شده است با دست‌کم ۱۱ کشته و ۲۱ زخمی.

XS
SM
MD
LG