لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

آمریکا خواستار حمایت علنی ایران از اعلامیه ژنو در مورد سوریه شد


دولت آمریکا در پی دعوت دبیر کل سازمان ملل متحد از ایران برای شرکت در نشست صلح سوریه، موسوم به ژنو ۲، بار دیگر تاکید کرد که ایران از نتایج نشست اول در ژنو و تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با بیان نگرانی خود از حمایت ایران از حکومت سوریه، با وجود دعوت دبیر کل سازمان ملل از این کشور، می‌گوید: ایران هرگز به‌طور عمومی این موضوع را نپذیرفته است و ما مشخصا گفته‌ایم که [پذیرفتن آن] لازم است.

سخنگوی وزارت خارجه روز ۲۹ دی‌ماه به خبرنگاران گفت «ایالات متحده دعوت دبیر کل سازمان ملل از ایران را برای شرکت در کنفرانس پیش‌روی ژنو مشروط به پذیرفتن رسمی اجرای کامل اعلامیه ژنو از سوی ایران می‌بیند».

این اشاره بار دیگر به پذیرفتن نتایج نشست نخست است که یکی از مهم‌ترین مفاد آن «تشکیل دولت انتقالی‌ای که با موافقت طرفین روبه‌روست و از قدرت کامل اجرایی برخوردار است»، بود.

این در حالی‌ست که دبیر کل سازمان ملل در شرح دعوت خود از ایران، گفت طی گفت‌وگوهایی که در روزهای گذشته با وزیر خارجه ایران داشته، تهران نشست ژنو ۱ را به عنوان پایه و اساسی برای کنفرانس صلح ژنو ۲ پذیرفته است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز روز ۲۸ دی‌ماه در نشستی مطبوعاتی گفته بود ایران از اقداماتی که به راه‌حلی سیاسی در سوریه برای پایان دادن به بحران منجر شود «از جمله نشست ژنو ۱ و ۲» استقبال می‌کند.

با این همه تهران هنوز موضوع پذیرفتن نتایج نشست ژنو ۱ را رسما اعلام نکرده علاوه بر آن بارها نیز تاکید کرده است که پیش‌شرطی برای شرکت در ژنو ۲ نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به دعوت صورت‌گرفته می‌گوید اگر ایران نتایج پیشین را قبول ندارد این دعوت باید پس گرفته شود.

جن ساکی می‌گوید دولت آمریکا عمیقا از نقش ایران در سرکوبی خشونت‌بار مردم سوریه به دست حکومت بشار اسد، که در نهایت به رشد افراطی‌گری در آن کشور انجامید، نگران است.

از سوی دیگر ایران نیز کشورهای غربی و از جمله آمریکا را متهم کرده است که با حمایت از مخالفان سوری به بحران آن کشور دامن زده‌اند.

جنگ داخلی سوریه پس از آن آغاز شد که دولت آن کشور راه‌پیمایی‌های عمدتا مسالمت‌آمیز علیه خود را که در جریان «بهار عربی» شکل گرفته بود، به شدت سرکوب کرد.

گفت‌وگوهای اولیه این کنفرانس قرار است در روز چهارشنبه صورت گیرد و خود نشست از روز جمعه آغاز به‌کار می‌کند.

ائتلاف مخالفان، مخالف حضور ایران

چهره‌های مخالف دولت سوریه که از اعضای ائتلاف ملی مخالفان در تبعید هستند، پس از اعلام خبر دعوت ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ مخالفت خود را با آن نشان دادند.

لوئی صافی، سخنگوی این ائتلاف در حساب تویتر خود گفته است، مخالفان در صورت آنکه دعوت از ایران پس گرفته نشود به کنفرانس صلح نمی‌روند.

این گفته‌ها تنها دو روز پس از آن بیان می‌شود که ائتلاف مخالفان در نهایت دعوت برای شرکت در نشست صلح را پذیرفت.

أنس العبده، یک عضو ارشد ائتلاف مخالفان حکومت سوریه، نیز به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که دعوت از ایران باعث «تعجب» این گروه شده و حرکتی «غیرمنطقی‌ست و این گروه به هیچ‌وجه نمی‌تواند آن را بپذیرد».

اپوزیسیون سوریه، پیشتر نیز مخالفت خود را در مورد حضور ایران در نشست صلح نشان داده بود.
XS
SM
MD
LG