لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

وزارت بازرگانی آمریکا مانع صدور موتور هواپیمای بوئینگ به ایران شد


رویترز از قول کارشناسانی آشنا به موضوع که نامی از آنها نبرده می‌گوید این موتورها احتمالا قرار بوده در ایرباس‌های ایرانی استفاده شوند
رویترز از قول کارشناسانی آشنا به موضوع که نامی از آنها نبرده می‌گوید این موتورها احتمالا قرار بوده در ایرباس‌های ایرانی استفاده شوند
وزارت بازگانی آمريکا با صدور فرمانی اضطراری عطف به قانون ضدتروريسم در کنترل صادرات، يک شرکت ترکيه‌ای را از صدور دو موتور دست دوم هواپيمای بوئينگ به ايران منع کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در ۱۶ دی ماه، به «فرمانی» با امضای دیوید میلز، قائم‌مقام وزارت بازرگانی آمریکا اشاره کرده است که بر بازرگانی شرکت هوانوردی و لجستیکی «۳کا» در ترکیه، پویا ایر در ایران، و شرکت تجارت بین‌المللی آدائرو در آمریکا، ممنوعیت و محدودیت اعمال می‌کند.

این ممنوعیت ۱۸۰ روزه این شرکت‌ها را از خرید، فروش و حمل کالاهای آمریکایی که در فهرست نظارت بر صادرات قرار دارند، منع می‌کند.

به گزارش رویترز مدیر شرکت تجارت بین‌المللی آدائرو انجام هرگونه «عمل نادرستی» را رد کرده و می‌گوید برای «پاک کردن» نام این شرکت با مقام‌های آمریکایی و ترکیه‌ای در ارتباط بوده است.

او به رویترز گفته است این موتورها از هواپیمایی ترکیه به یک شرکت آمریکایی فروخته شد، به استانبول و از آنجا به فرانکفورت در آلمان فرستاده شده و قرار بود به روسیه ارسال شود تا شرکت هوایی «سیبرین ایر» از آنها استفاده کند؛ «ما هیچ چیزی به «۳کا» نفروخته‌ایم».

سادتین ایلجین به رویترز گفته است از شنیدن این خبر که از فروش موتورها «به ایران» منع شده، شگفت‌زده شده است.

وزارت بازرگانی آمریکا در این مورد که آیا ترکیه با آن کشور بر سر ردیابی این محموله تجارت همکاری کرده سخنی نگفته و نظری هم در مورد نحوه آگاه شدن از آن نداده است.

رویترز از قول کارشناسانی آشنا به موضوع که نامی از آنها نبرده می‌گوید این موتورها احتمالا قرار بوده در ایرباس‌های ایرانی استفاده شوند.

ناوگان هوایی ایران با تحریم‌هایی گسترده روبه‌روست، آنچه به کهن‌سال شدن هواپیماهای آن انجامیده و نیز سفرهای هوایی را در این کشور با خطر روبه‌رو کرده است.

ماه گذشته علیرضا جهانگیریان، معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی ایران، گفته بود در توافق‌نامه اتمی ژنو که سوم آذر ماه میان ایران و کشورهای ۵+۱ امضا شد، «بند خاصی برای لغو تحریم‌های قطعات هواپیما پیش‌بینی شده است».

با این همه او جزئیات زیادی در این مورد ارائه نکرده بود.
XS
SM
MD
LG