لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

«سرقت سلاح‌های ارسالی سی‌آی‌ای برای شورشیان سوری در اردن»


یک شورشی سوری در داریا
یک شورشی سوری در داریا

در گزارشی تحقیقاتی که روزنامه نیویورک‌تایمز و شبکه الجزیره آن را تهیه کرده‌اند، گفته شده اسلحه‌های ارسالی سی‌آی‌ای و عربستان سعودی، برای شورشیان سوری، در اردن دزدیده شده و در بازار سیاه فروخته شده‌است.

نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی و اردنی نوشته‌است تفنگ‌های ارسال‌شده توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا برای شورشیان سوری، توسط عاملان سازمان اطلاعاتی اردن دزدیده شده و در بازار سیاه به تاجران اسلحه فروخته شده‌است.

این گزارش در عین حال نشان می‌دهد از برخی از همان سلاح‌ها، در تیراندازی مرگبار در پایگاه آموزشی پلیس در اطراف امان استفاده شده است. سخنگوی دولت اردن، ۱۸ آبان سال گذشته اعلام کرده بود یک افسر نظامی اردنی، دو آمریکایی و یک تبعه آفریقای جنوبی را در اردوگاه تاسیس‌شده از سوی واشینگتن، به ضرب گلوله کشته است.

اردوگاه «معقر» که در حومه شرقی امان قرار دارد، برای آموزش نیروهای امنیتی عراق و نیز پلیس فلسطینی کرانه باختری، کاربرد دارد.

اردن در عین حال میزبان صدها مربی آمریکایی‌ست که برای تقویت بنیه دفاعی آن کشور و نیز اقدام علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی در عراق و سوریه فعالیت می‌کنند.

به گفته مقام‌های آمریکایی و اردنی، اسناد رسمی اسلحه‌‌های ارسالی نشان می‌دهند که آنها برای برنامه آموزشی شورشیان سوری به اردن فرستاده شده‌ بودند.

بنا بر این گزارش، دزدی‌ها در پی اعتراض‌ آمریکا و عربستان سعودی، ماه‌ها پیش متوقف شده است. اما تا آن زمان تفنگ‌ها وارد بازار سیاه شده بودند.

افسران اردنی که متهم هستند به تفنگ‌ها دستبرد زده‌اند، از پول ناشی از فروش آنها برای خرید لوازم لوکسی مانند تلفن‌های هوشمند اپل، خودروهای اس‌ یو‌ وی و نظیر آنها استفاده کرده‌اند.

شبکه الجزیره می‌گوید برنامه آموزشی شورشیان سوری از سال ۲۰۱۳ میلادی، با نام رمزی «تیمبر سیکامور» آغاز شده و به وسیله سی‌آی‌ای و برخی سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای عربی اداره می‌شود.

بنا بر این گزارش عربستان سعودی منابع مالی و سلاح را برای شورشیان تامین کرده و مربیان جنگ‌های چریکی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نیز به شورشیان آموزش می‌دهند چگونه از تفنگ‌های کلاشنیکوف، موشک‌های ضدتانک، خمپاره یا دیگر سلاح‌ها استفاده کنند.

گفته شده این شورشیان دست به پیشرفت‌هایی زده و موفقیت‌هایی در میدان نبرد به دست آورده بودند، تا اینکه روسیه برای حمایت از حکومت بشار اسد مستقیما وارد کارزار آن کشور شد. برنامه آموزشی یاد‌شده جدا از برنامه آموزشی وزارت دفاع آمریکا برای شورشیان درگیر با گروه موسوم به حکومت اسلامی‌ست.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا هنوز واکنشی به گزارش منتشر شده نشان نداده‌است.

XS
SM
MD
LG