لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

عملیات موصل؛ وزیر دفاع آمریکا می‌گوید «لحظه تعیین‌کننده» فرا رسیده است


اشتون کارتر
اشتون کارتر

پس از آن‌که نخست‌وزیر عراق از آغاز عملیات برای بازپس‌گیری موصل از «حکومت اسلامی» خبر داد، وزیر دفاع ایالات متحده تاکید کرده ایالات متحده و ائتلافی که رهبری می‌کند «در نبرد سخت‌ِ پیش‌رو» از نیروهای امنیتی عراق و پیش‌مرگ‌های کرد آن کشور حمایت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: آغاز عملیات موصل

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، ۲۶ مهر ماه (به وقت ایران) در بیانیه‌ای گفته است «لحظه‌ای تعیین‌کننده در کارزاری که هدف آن شکست پایدار داعش است، فرا رسیده‌ است».

او افزوده «مطمئن هستم که شرکای عراقی‌مان بر دشمن مشترک ما پیروز خواهند شد و موصل و بقیه عراق را از نفرت و خشونت‌های برآمده از داعش، پاک خواهند کرد».

به گفته آقای کارتر، «آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در آمادگی کامل است تا از نیروهای امنیتی عراق، پیش‌مرگ‌ها[ی کرد عراق] و مردم آن کشور حمایت کند».

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، در حالی که در جمع شماری از افسران بلندپایه آن کشور حضور داشت، در خطابه‌ای تلویزیونی گفت عملیات برای بازپس‌گیری شهر موصل از گروه‌ موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) از بامداد روز دوشنبه، ۲۶ مهر ماه، آغاز شده‌است.

موصل از بزرگ‌ترین شهرهای عراق، مرکز اداری استان نینوا در شمال آن کشور است. این شهر، تابستان دو سال پیش، و در جریان پیشروی‌های عمده گروه داعش در عراق و سوریه، به تصرف شبه‌نظامیان افراطی در آمد. از موصل به عنوان مرکز اصلی حضور این افراد در عراق نیز نام برده می‌شود.

پیش از عملیات موصل، عملیات عمده عراق برای عقب‌راندن داعش در شهر فلوجه، در نزدیکی پایتخت آن کشور انجام شده‌ بود.

طی ماه‌های گذشته بر شمار پرسنل نظامی ایالات متحده در عراق افزوده شده‌است. شماری از این افراد به طور مشخص به خاطر عملیات موصل به آن کشور اعزام شده و در پایگاهی در نزدیک این شهر حضور دارند.

در عین‌حال حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه شبه‌نظامیان نیز طی دو سال گذشته جریان داشته؛ ارتش آمریکا هفته گذشته اعلام کرد بر شدت این حملات در موصل و اطراف آن افزوده است.

در فرودین ماه گذشته روزنامه واشینگتن‌پست شمار پرسنل و نیروهای نظامی آمریکا در عراق را حدود پنج‌هزار نفر برآورد کرده بود.

رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، ۲۴ تیر ماه به خبرگزاری رویترز گفته بود، آنها احتمالا درخواست شمار بیشتری از پرسنل را مطرح خواهند کرد. این سخنان خود پس از آن بیان شد که وزیر دفاع آمریکا از اعزام ۵۶۰ تن از نیروهای نظامی آن کشور به پایگاه هوایی قیاره در اطراف موصل خبر داده بود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید احتمالاً عملیات موصل هفته‌ها و شاید هم ماه‌ها به درازا بکشد. روزنامه گاردین نیز بار دیگر خبر از نگرانی‌های سازمان‌های امدادرسانی، از جمله صلیب سرخ جهانی، در مورد شمار پناهجویان و آوارگانِ نبردهای پیش‌رو داده است. کمیسریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان پیش‌بینی کرده است که نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود در موصل و اطراف آن شوند.

XS
SM
MD
LG