لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

یک افسر پیشین سی‌آی‌ای، نامزد محافظه‌کار ِ انتخابات آمریکا


ایوان مک‌مالین، افسر پیشین سی‌آی‌ای در امور مبارزه با تروریسم، چهره‌ تازه‌ای‌ست که به عنوان یک «محافظه‌کار» قصد ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از سوی گروه‌های خارج از دو حزب اصلی، یا «جریان سوم» را دارد.

آقای مک‌مالین در بیانیه‌ای گفته به خاطر اهمیت زیاد انتخابات و روند فعلی آن، «نمی‌توانم در حاشیه باقی بمانم».

این افسر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید «کشور ما به رهبرانی نیاز دارد که به خاطر دلایلی درست و حقیقی در آن حضور دارند و می‌فهمند چه چیزی آمریکا را باعظمت‌ترین کشور زمین می‌کند. رهبرانی که، با وجود سیستم سیاسی شکسته و درهم‌ریخته ما، قصد دارند متحدمان کنند و ما را به سوی آینده‌ای امن و کامیاب، رهنمون باشند».

او در گفت‌وگویی با شبکه خبری ای‌بی‌سی، هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات را متهم به داشتن «پیشینیه سیاسی فاسد» کرده و با اشاره به موضوع استفاده از سرور شخصی زمانی‌که وزیر خارجه آمریکا بود، می‌گوید «او در تصمیم‌گیری درست در مورد اصولی اولیه و اخلاقی ناموفق بود» و نمی‌تواند رئیس‌جمهوری آمریکا شود.

ایوان مک‌کالین در مورد دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه نیز اظهار نظر کرده و می‌گوید او موجب عمیق‌ترین هراس برای مردم آمریکا در شرایط فعلی‌ست: «ما به اتحاد نیاز داریم و نه تفرقه».

به گفته مک‌مالین جمهوری‌خواهان به خاطر ترامپ دو دسته شده‌اند و او ممکن است در انتخابات پیروز شده و صاحب قدرتمندرین جایگاه در جهان شود: «و بسیاری به‌درست او را یک تهدید واقعی برای جمهوری (ایالات متحده) ما می‌بینند».

شبکه خبری ای‌بی‌سی می‌گوید، هواداران مک‌مالین ۴۰ ساله، او را به عنوان کسی می‌بینند که می‌تواند رای برخی از جمهوری‌خواهان در ایالت‌هایی که هنوز حاضر نشده‌اند به ترامپ رای بدهند، را از آن خود بکند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به طور عمده تنها رقابت میان دو حزب اصلی آمریکا یعنی جمهوری‌خواه و دمکرات است.

اما اختلافات درون‌حزبی، از جمله انتخاب ترامپ از سوی جمهوری‌خواهان و اعتراضات هواداران برنی سندرز از انتخاب کلینتون در حزب دمکرات، ممکن است بخت برخی از نامزدهای «جریان سوم» را بیشتر کند. هرچند احتمال برگزیده‌شدن آن‌ها در رای‌گیری هشتم نوامبر بسیار نامحتمل است، اما آنها می‌توانند باعث ریزش آرای هر دو نامزد حزب‌های اصلی شوند.

در طرف دیگر صحنه سیاسی آمریکا، نامزدهای «جریان سوم» با آرای لیبرال، لیبرترین‌ها و نیز جیل استین، از حزب سبزها قرار دارند.

پیش از این نشریه پولتیکو نوشته بود برخی نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که به خصوص جوانان، به طور جدی و برای اولین بار به «جریان سوم» توجه بیشتری نشان می‌دهند؛ موضوعی که می‌تواند در ماه نوامبر هم برای هیلاری کلینتون و هم برای دونالد ترامپ دردسرساز شود.

XS
SM
MD
LG