لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

انتخابات آمریکا و «فاجعه» مناظره تلویزیونی


ترامپ و کلینتون
ترامپ و کلینتون

دونالد ترامپ، کاندیدای حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بار دیگر در تبلیغات انتخاباتی خود سیاست‌های خارجی آمریکا را سوژه اصلی قرار داده و آن را به موضوع امنیت ملی کشور پیوند زده است.

در موضوع سیاست خارجی آمریکا، آقای ترامپ به رغم باور برخی از مقاله‌نویسان روزنامه نیویوک‌تایمز مبنی بر بی تجربگی و ناپختگی او، بار دیگر دولت اوباما را به باد انتقاد گرفته و در این زمینه، سیاسی‌نویسان رسانه‌های آمریکا را هم بی‌نصیب نگذاشته است.

دونالد ترامپ در گفت‌وگویی اختصاصی با لاری کینگ مجری تلویزیون روسی «آرتی-آمریکا» که شامگاه پنجشنبه ۱۸ شهریور پخش شد، در چندین مورد از انتخابات ریاست جمهوری و دخالت آمریکا در عراق و خاورمیانه تا دخالت بالقوه روسیه در هک کردن سیستم رایانه حزب دمکرات اظهارنظر کرد.

این گفت‌وگو در چندین کشور به زبان‌های انگلیسی و روسی از شبکه‌ای پخش شد که هزینه‌های هنگفت آن از سوی دولت روسیه تامین می‌شود ولی تلویزیون «آر تی» به رغم اتهام‌های پی‌در‌پی مبنی بر جانبداری از دولت روسیه و دفاع از سیاست‌های کرملین، همواره خود را سازمانی مستقل از دولت مسکو معرفی می‌کند.

مصاحبه آقای ترامپ به هنگامی پخش شد که او آماج انتقادهایی از چپ و راست بر سر ستایش از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بود؛ ستایشی که او در جریان رقابت‌های انتخاباتی، اینجا و آنجا تکرار کرده و موجب رنجش بسیاری از اعضای حزب جمهوری‌خواه و فاصله گرفتن آنها از کاندیدای حزب شده است.

شامگاه چهارشنبه هفدهم شهریورماه نیز، در جریان برنامه شبکه خبری ان‌بی‌سی که ویژه دیدگاه‌های دو نامزد دمکرات و جمهوری‌خواه مقام ریاست جمهوری در اهمیت مسولیت فرماندهی کل قوا تهیه شده بود، دونالد ترامپ در تحسین از ولادیمیر پوتین، پا را فراتر از پیش گذاشت و مدعی شد که او رهبری فرهیخته و بسیار بهتر از باراک اوباما است.

آقای ترامپ گفت « با اطمینان می‌توانم بگویم که در سیستم روسیه، پوتین رهبری بسیار خوبی داشته و به‌مراتب بیشتر از رییس‌جمهوری ما موثر بوده است».

درمورد خبرهای مربوط به دخالت هکرهای روسی در نفوذ به سیستم کامپیوتری حزب دمکرات برای اعمال نفوذ در انتخابات هم تاکید کرد که به چنین چیزی باور ندارد و این امر احتمالا غیرممکن است، شاید هم دمکرات‌ها خود چنین خبری را منتشر کرده‌اند.

در گفت‌وگو با تلویزیون روسی و در پاسخ به این پرسش که چه چیزی در روند سیاسی موجب شگفتی و حیرت او بوده، ترامپ یکباره شکوه‌های خود از دست اندرکاران بخش‌های سیاسی رسانه‌ها را آغاز کرده و گفته است « فکر می‌کنم دغلکاری رسانه‌ها. رسانه‌ها به‌طور باور نکردنی نادرست و نابکارند، به این معنا که آنها یک بیانیه تو را که بسیار هم عالی‌ست می‌گیرند و پس از کوتاه کردن و حذف بخش‌هایی از آن، یک بلایی سرش می‌آورند که اگر چه خوب جلوه می‌کند ولی یک‌باره می‌بینی که آن چیزی نیست که تو گفته‌ای».

با اینحال روزنامه واشینگتن‌پست این هفته در مقاله‌ای نوشت که کارزار ترامپ ممنوعیت بعضی از رسانه‌ها و از آنجمله این روزنامه را که به «مغرض بودن» در پوشش خبرهای انتخاباتی این کارزار متهم کرده بود، لغو کرده است.

ترامپ همچنین این اتهام‌ها را که درکی از امور نظامی ندارد و یا هیچ‌گونه طرحی برای مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش) ندارد، مردود دانست و گفت که « طرح بسیار متمایزی دارد».

به نوشته واشینگتن پست، کاندیدای جنجالی جمهوری‌خواه همچنین سیاست خارجی باراک اباما، هیلاری کلینتون و جورج بوش را هم مورد حمله قرار داده و گفته است «هیلاری کلینتون با سیاست هایش و باراک اوباما... می‌دانید... ببینید ما هرگز نباید به عراق می‌رفتیم، همین و بس».

او افزود «ولی هنگامی که به عراق رفتیم نباید آنگونه که آنجا را ترک کردیم، خارج می‌شدیم، و اگر خوب فکر بکنید در می‌یابید که این شیوه خروج ما از عراق در واقع موجب پیدایش داعش شد. ما به شیوه‌ای مهیب و ناگوار و به‌گونه نابخردانه‌ای از عراق بیرون آمدیم که مایه شرمساری است؛ ما باید تعدادی از سربازانمان را در آنجا نگه می‌داشتیم».

چنین دیدگاهی البته تنها از آن دونالد ترامپ نبوده و نیست و پیش از آن برخی از کارشناسان سیاسی و نظامی و مخالفان دولت در کنگره، بر «اشتباه بودن» تصمیم دولت اوباما در خارج کردن کامل نیروهای نظامی آمریکا از عراق تاکید کرده‌ بودند.

در این میان نیویورک تایمز بر احتمال آنچه که « فاجعه مناظره‌ای» نامیده تاکید کرده و در سرمقاله پنجشنبه ۱۸ شهریور، با اشاره به سخنان دو کاندیدای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری گفته است که هرچه خانم کلینتون شامگاه چهارشنبه در پاسخ به پرسش‌های مجری شبکه ان بی سی جمله‌هایی منسجم، همراه با جزییات مشخص بکار می‌برد، آقای ترامپ پاسخ‌هایی درهم ولی همراه با آب‌وتاب می‌داد.

نیویورک تایمز اضافه می‌کند که با مواضع خانم کلینتون چه موافق باشیم و یا مخالف، این وزیر خارجه پیشین و عضو اسبق کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا نشان داده که از مسایل پیچیده‌ای که در برابر کشور قرار دارد، آگاه است و برآنها تسلط دارد، ولی برعکس آقای ترامپ ناآگاهی و عدم آشنایی با امور جهانی را ثابت کرده و براین باور است که رهبری قدرتمندترین کشور جهان، از مدیریت امپراتوری تجاری او با چهار کارنامه ورشکستگی، سخت‌تر نیست.

در سرمقاله نیویورک تایمز همچنین اشاره شده که «مت لائر» مجری شبکه ان بی سی، در برنامه ویژه چهارشنبه شب، به نوعی هیلاری کلینتون را به محاکمه کشیده بود و نسبت به برخوردش با دونالد ترامپ، با او روشی سخت‌تر داشت که بازگوکننده گرایش برخی از روزنامه‌نگاران بود مبنی بر اینکه «بگذار فریبکاری‌های ترامپ بدون چالش ادامه یابد».

و «بریت بارت» سایت خبری راستگرا که بنیانگذار و مدیر مسول پیشین آن اخیرا مدیریت تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ پذیرفته، در جانبداری از کاندیدای جمهوریخواه، هیلاری کلینتون را به فریبکاری در قبال جمهوری اسلامی ایران و طفره رفتن از پاسخ به مجری شبکه ان بی سی متهم کرده و گفته است «واقعیت این است که ایران در حال حاضر در [اجرای تعهداتش] در توافق هسته ای تقلب می‌کند و این درحالی است که کلینتون مدعی است که بر آزمایش های موشک‌های بالستیک ایران تمرکز دارد».

انتخابات آمریکا در نوامبر امسال برگزار می‌شود و رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا از ژانویه سال آینده میلادی کار خود را آغاز خواهد کرد؛ در این زمان آیا -آنچنان‌که نیویورک تایمز گفته- باید در انتظار یک «فاجعه مناظره‌ای» باشیم؟ این انتظار، درست و یا نادرست، چندان طولانی نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG