لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

پلیس آمریکا با تظاهرکنندگان در فرگوسن درگیر شد


پلیس به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور پرتاب کرده است
پلیس به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور پرتاب کرده است

پلیس آمریکا شب یک‌شنبه (بامداد دوشنبه به وقت تهران) ۲۶ مرداد، با تظاهرکنندگان و معترضان شهر فرگوسن در ایالت میسوری، که در پی شلیک پلیس و کشتن یک نوجوان سیاه‌پوست به خیابان‌ها آمده‌اند، درگیر شد و به سوی آنها گاز اشک‌آور پرتاب کرد.

به گزارش رسانه‌ها، پلیس در ساعاتی پایانی شب یک‌شنبه تلاش کرده است تا معترضان را -که عمده آنها را جوانان تشکیل می‌دهند- متفرق کند.

تصاویر ویدئویی و تلویزیونی نشان می‌دهد که گروهی از معترضان شعارهایی علیه «خشونت» پلیس در دست داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه برخی دست‌های خود را در محاصره پلیس بالا گرفته بودند و گروهی دیگر گلوله‌های اشک‌آور را مجددا به سوی نیروهای پلیس پرتاب می‌کردند.

همین خبرگزاری از تصاویری در شبکه‌های اجتماعی گزارش می‌دهد که در آنها گروهی شیشه‌های رستوران زنجیره‌ای مک‌دونالد را شکسته‌اند.

بیش از یک هفته از شلیک یک افسر پلیس به نوجوان ۱۸ ساله سیاه‌پوست در فرگوسن که مسلح نبود، می‌گذرد. مایکل براون در پی این تیراندازی کشته شد و این مرگ اعتراضاتی خشونت‌بار را در این منطقه‌ حاشیه‌نشین در سنت‌لوئیز در ایالت میسوری، همراه آورد.

طی دو شب گذشته و با برقراری مقررات آمد و شد، این تظاهرات بار دیگر چهره‌ای خشن به خود گرفته است.

پلیس محلی در حساب توئیتر خود گفته است که معترضان به سوی نیروهای آن کوکتل مولوتف پرتاب کرده‌اند. اما «یواس‌ای تودی» از قول کشیشی که به عنوان «صلح‌بان» در میان معترضان بوده می‌گوید این موضوع واقعیت ندارد.

پلیس در فرگوسن ساعات منع آمد و شد برقرار کرده و پس از آن در لحظات آغازین روز یک‌شنبه نیز گروهی از معترضان در خیابان‌ها ماندند؛ موضوعی که به درگیری با پلیس و بازداشت هفت نفر انجامید.

در عین حال در پی درگیری‌های قبلی، پلیس اعلام کرد که استفاده از گاز اشک‌آور، به دلیل مقابله با تیراندازی در یک رستوران بوده و ارتباطی با اعتراضات نداشته است.

پلیس در عین حال پس از روزها نام افسری که به مایکل براون شلیک کرده بود را فاش ساخت، اما همزمان فیلمی از این نوجوان سیاه‌پوست، پیش از تیراندازی و مرگ او نشان داد، که در آن براون در حال دزدی سیگار از یک مغازه است.

فرماندار ایالت میسوری از این کار انتقاد کرده است.

گروهی از معترضان نیز پلیس را متهم کرده‌اند که در پی «قتل شخصیت» مایکل براون است.

رخداد شهر فرگوسن اعتراضاتی را -بنا بر آنچه معترضان «نژادپرستی» پلیس توصیف می‌کنند نه تنها در حومه سنت‌لوئیز که در برخی دیگر شهرهای ایالات متحده سبب شده است.

XS
SM
MD
LG