لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

بازدید فرمانده عملیات خاورمیانه آمریکا از پایگاه کلیدی نبرد موصل


ژنرال وتل فرمانده «ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده» است؛ ستادی که از جمله بر عملیات در غرب آسیا فرماندهی و نظارت می‌کند
ژنرال وتل فرمانده «ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده» است؛ ستادی که از جمله بر عملیات در غرب آسیا فرماندهی و نظارت می‌کند

ژنرال جوزف وتل، فرمانده «ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده»، شب سه‌شنبه چهارم آبان‌ماه، از پایگاه هوایی قیاره در نزدیکی موصل بازدید کرد؛ پایگاهی که گفته‌شده اهمیتی «حیاتی» در عملیات بازپس‌گیری این شهر دارد.

نبرد موصل وارد دومین هفته خود شده‌است؛ هنوز مشخص نیست این عملیات تا چه زمانی طول خواهد کشید. نیروهای امنیتی و پیش‌مرگه‌های کرد عراق در حال پیش‌روی به سوی شهر هستند.

ژنرال وتل که با یک فروند هواپیمای ترابری «هرکولس» به «قیاره» رفته گفته این پایگاه جایی‌ست که امکانات و تجهیزات نیروهای درگیر علیه «حکومت اسلامی» از آن تامین خواهد شد و نیروهای عراقی در آن حضور خواهند داشت: «توانایی دادن به نیروهای عراقی در نبردهای‌شان، حیاتی‌ست. و این پایگاه هوایی نقش بسیار مهمی بازی می‌کند».

در بهار گذشته عملیات برای کنترل قیاره آغاز و سپس مناطق اطراف آن از شبه‌نظامیان داعش پاکسازی شد. آماده‌سازی این پایگاه نیز به عنوان قلب آغاز عملیات و پشتیبانی آن، طی ماه‌های گذشته ادامه داشته‌است. قیاره در جنوب استان نینوا در ۶۰ کیلومتری موصل و ۱۱۵ کیلومتری بیجی‌ست.

اشتون کار‌تر، وزیر دفاع ایالات متحده نیز در تیر ماه، از بازسازی پایگاه هوایی قیاره و تجهیز آن به عنوان یکی از مراکز مهم عملیات بازپس‌گیری موصل خبر داده بود. آمریکا بیش از ۵۰۰ نفر از نیروها و پرسنل نظامی خود را به این منطقه فرستاده‌است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید شماری از نیروهای ارتش ائتلاف علیه «داعش» از فرانسه و تیمی کوچک از بریتانیا نیز در این پایگاه در کنار نیروهای نظامی عراقی حضور دارند.

نیروهای آمریکایی در حال آتش‌باری به مواضع داعش از قیاره هستند؛ این تصویر را ارتش آمریکا از عملیاتی در ۱۷ اکتبر منتشر کرده است
نیروهای آمریکایی در حال آتش‌باری به مواضع داعش از قیاره هستند؛ این تصویر را ارتش آمریکا از عملیاتی در ۱۷ اکتبر منتشر کرده است

ژنرال وتل را در سفر به پایگاه قیاره، سپهبد (ژنرال سه‌ستاره) استفن تونسند همراهی کرده‌است: مسئول ارشد امور آموزشی و حمایتی از نیروهای امنیتی عراق و پیش‌مرگه‌های کُرد.

آقای تونسند گفته شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از حجم «فوق‌العاده‌ای‌» از «آتش غیرمستقیم» -شلیک گلوله بدون آنکه هدف در تیررس مستقیم یا دید مهاجم باشد- استفاده کرده‌است. در این حملات از خمپاره، موشک و توپخانه استفاده شده‌است. به گفته این فرمانده آمریکایی شمار خودروهای بمب‌گذاری‌شده نیز «فوق‌العاده» بوده است.

به گفته استفن تونسند شبه‌نظامیان افراطی، با پنهان شدن پشت دیوارها یا داخل سازه‌ها، به روش جدیدی از انفجار انتحاری خودروهای بمب‌گذاری‌شده، روی آورده‌اند. به‌طوری‌که -به جای راندن خودروها در مناطق باز، جایی که می‌توانند هدف موشک قرار گیرند- انتحاری‌کنندگان در لحظه آخر، و به‌طور ناگهانی خودروها را به سوی نیروهای عراقی می‌رانند.

بنا بر گزارش‌ها با پیشروی نیروهای امنیتی عراق و پیش‌مرگه‌ها به سوی موصل، شبه‌نظامیان «داعش» به آتش‌زدن چاه‌های نفت یا تایرهای خودرو برای کاستن از میدان دید آن‌ها دست زده‌اند. افراطیون یک کارخانه گوگرد را نیز آتش زدند که گفته می‌شود سبب شده تا شماری از سربازان مجبور به استفاده از ماسک‌های ضد گاز در پایگاه قیاره شوند. اما با وزش بادهای مخالف در روز سه‌شنبه دود ناشی از این آتش‌سوزی از محل بیرون رفته است.

XS
SM
MD
LG