لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

نگرانی آمریکا از بازداشت خانواده نوجوان مقتول فلسطینی در اسرائیل


طارق ابوخضیر، پسرعموی نوجوان مقتول مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود
طارق ابوخضیر، پسرعموی نوجوان مقتول مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود

ایالات متحده، ۲۹ مرداد ماه، نگرانی خود را در این مورد اعلام کرد که اسرائیل اعضای خانواده نوجوان فلسطینی ربوده و کشته شده به دست افراطیون آن کشور را همراه با دو نفر از بستگان نزدیکش که شهروند آمریکا هستند، «هدف بازداشت قرار داده است».

تازه‌ترین دور از تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها پس از آن آغاز شد که سه نوجوان یهودی ربوده شده و به قتل رسیدند. در پی آن محمد ابوخضیر، نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی در دوم ژوئیه (نزدیک به دو ماه پیش) در شرق بیت‌المقدس ربوده شد و زنده به آتش کشیده شد.

پلیس اسرائیل شش یهودی افراطی را در ارتباط با این قتل بازداشت کرد. در ۱۷ ژوئیه سه نفر از آنها با اتهام روبه‌رو شده، مابقی آزاد شدند.

گفته می‌شود که ربودن و قتل ابوخضیر در انتقام از قتل سه نوجوان یهودی انجام شده است.

تنش، موشک‌پرانی شبه‌نظامیان فلسطینی و در نهایت حمله اخیر اسرائیل به غزه در میانه این رخدادها و پس از آن آغاز شد و شدت گرفت.

سه روز پس از قتل نوجوان فلسطینی، آمریکا، اسرائیل را به بازداشت طارق ابوخضیر، پسرعموی محمد، و خشونت علیه او محکوم و از این بابت ابراز «تاثر عمیق» کرد. این نوجوان ۱۵ ساله اهل فلوریدای آمریکا است.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید در ۲۸ ژوئیه یکی دیگر از بستگان نزدیک محمد، که هم‌نام او محمد ابوخضیر، و نیز شهروند آمریکاست بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته است «ما می‌توانیم تائید کنیم که محمد ابوخضیر، شهروند آمریکا، در ۲۸ ژوئیه بازداشت شده است. کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس، در حال ارائه کمک‌های کنسولی‌ست. یک مقام رسمی کنسولگری ۱۴ اوت (هفته گذشته) با او دیدار کرده است. کنسولگری در عین حال با اعضای خانواده ابوخضیر و وکیل او نیز در تماس است».

به گفته خانم هارف «ما از این بابت که بازداشت او توسط دولت اسرائیل به اطلاع کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس نرسیده، نگرانیم». و «ما از این واقعیت که به نظر می‌رسد اعضای خانواده ابوخضیر هدف بازداشت توسط مقام‌های اسرائیلی قرار گرفته‌اند، نگرانیم».

اسرائیل هنوز واکنشی به گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG