لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

تاکید مجدد وزیر خارجه آمریکا بر حمایت واشینگتن از «ناتو»


رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، تاکید کرده‌است واشینگتن از متحدان خود در «پیمان آتلانتیک شمالی» حمایت خواهد کرد. این سخنان یکی روز پس از سخنرانی دونالد ترامپ در کنگره آمریکا و اشاره به پرداخت «سهم عادلانه» از سوی اعضای «ناتو»، مطرح شده‌است.

در بیانیه‌ای که آقای تیلرسون ۱۱ اسفند منتشر کرده گفته شده دولت آقای ترامپ به «حمایت از سیاست‌ها و نهادهایی که حافظ امنیت آمریکایی‌ها هستند، ادامه می‌دهد؛ از جمله پیمان ستبر ناتو، جایی که متحدان با وظایف خود روبه‌رو هستند».

وزیر خارجه ایالات متحده گفته کشورش «با متحدان برای مقابله با کشورهایی که همسایه‌های خود را تهدید کرده و یا منطقه خود را ناامن می‌کنند، همکاری می‌کند».

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزوده است سیاست خارجی آن کشور «باید به اشاعه ارزش‌های بنیادین ما، آزادی، دمکراسی و ثبات بپردازد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، یک روز پیش از آن، در نخستین سخنرانی خود برای اعضای کنگره آن کشور، بر حمایت از ناتو تاکید کرده بود؛ در عین‌حال افزوده بود «ما از شرکای خود، چه در ناتو، در خاورمیانه، یا اقیانوس آرام، انتظار داریم، نقشی مستقیم و معنی‌دار، هم در همکاری‌های نظامی و راهبردی، و [هم] در پرداخت سهم عادلانه خود برای تامین هزینه‌ها، برعهده گیرند».

آقای ترامپ گفته است «اکنون، بر پایه مذاکرات شفاف و قوی ما، آن‌ها شروع کرده‌اند این کار را انجام دهند. در واقع، می‌توانم بگویم، پول سرازیر شده‌است».

ساعاتی پس از سخنرانی آقای ترامپ، وزیر خارجه آلمان با اشاره به خواست رئیس‌جمهوری آمریکا برای افزایش پرداخت‌های دفاعی اعضای ناتو، تا سقف تعیین‌شده دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود، آن را «غیرواقع‌بینانه» توصیف کرد.

ترامپ پیشتر نیز خواستار اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو به بودجه دفاعی شده بود. موضوعی که مایک پنس، معاون او نیز در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، بر آن تاکید کرد و از اعضای اروپایی ناتو خواست که غافل از پرداخت «سهم خود» برای حمایت از ناتو نشوند.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، ۱۱ اسفند ماه در استونی گفته است هرچند آلمان می‌پذیرد باید بودجه دفاعی خود را افزایش دهد، اما «کاملا از واقع‌بینی به‌دور است» که از برلین انتظار داشت تا این اندازه -یعنی دو درصد تولید ناخالص داخلی- پیش رود.

دولت آلمان قصد دارد در سال جاری مالی با دو میلیارد یورو افزوایش بودجه دفاعی، آن را به ۳۷ میلیارد یورو برساند و در نهایت تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۳۹.۲ میلیارد یورو برسد.

آقای گابریل در عین حال ابراز تردید کرده است که همسایگان کشورش و دیگر ملت‌های اروپایی، علاقه داشته باشند برلین تا ۶۰ میلیارد یورو به بودجه دفاعی اختصاص داده و عملا «تبدیل به ابرقدرت نظامی اروپا» شود.

وزیر خارجه آلمان در سخنان خود در مورد رابطه مستقیم افزایش ثبات و صلح، با افزایش بودجه نظامی نیز ابراز تردید کرده و گفته عمده مشکلاتی که جهان در حال حاضر با آن‌ها روبه‌روست مانند بحران پناهجویان، با افزایش هزینه نظامی برطرف نمی‌شود، بلکه لازم است هزینه بیشتری صرف مبارزه با فقر، قحطی و جنگ شود.

این سخنان البته ممکن است بی‌ارتباط با انتخابات پیش‌رو در آلمان نباشد. گابریل عضو حزب چپ میانه سوسیال دمکرات است. آنگلا مرکل، و اورشولا فون در لین، وزیر دفاع، که هر دو از محافظه‌کاران آلمان هستند، نظر دیگری دارند و می‌گویند آلمان باید در نهایت در پاره‌ای از زمان، به سقف پرداخت دو درصد از تولید ناخالص، به بودجه دفاعی، دست پیدا کند.

XS
SM
MD
LG