لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

مقام‌های آمریکایی: تیلرسون قصد ندارد به نشست ناتو در بروکسل برود


رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید تیلرسون (تصویر) در ماه آوریل، نخست به دیدار گروه هفت می‌رود و سپس برای دیدارهایی به روسیه سفر خواهد کرد
رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید تیلرسون (تصویر) در ماه آوریل، نخست به دیدار گروه هفت می‌رود و سپس برای دیدارهایی به روسیه سفر خواهد کرد

خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های ایالات متحده نقل کرده‌اند که وزیر خارجه آن کشور قصد ندارد در نشست «ناتو» در بروکسل شرکت کند. به گفته‌ مقام‌های آمریکایی رکس تیلرسون طی هفته‌های پیش‌رو به روسیه سفر خواهد کرد.

اجلاس پیش‌روی وزیران خارجه ۲۸ عضو پیمان آتلانتیک شمالی برای روزهای پنجم و شـشم ماه آوریل (دو هفته دیگر) در بلژیک برنامه‌ریزی شده‌ است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی گفته است تیلرسون با دیپلمات‌های کشورهای عضو ناتو، این هفته، در واشینگتن دیداری خواهد داشت. این دیدار یا دیدارها در حاشیه کنفرانسی با هدف بررسی راه‌های مقابله با گروه موسوم به حکومت اسلامی، انجام می‌گیرد.

رویترز نیز به نقل از چهار مقام پیشین و فعلی می‌گوید او قصد دارد در جریان دیدار رئیس‌جمهوری چین از آمریکا، در روزهای شـشم و هفتم آوریل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، را همراهی کند.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا در گردهمایی گروه هفت در سیسیل ایتالیا، شرکت خواهد کرد و سپس به مسکو خواهد رفت. رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید تیلرسون در ماه آوریل، نخست به دیدار گروه هفت می‌رود و سپس برای دیدارهایی به روسیه سفر خواهد کرد.

۴۷مین نشست سران گروه هفت در ۲۶ و ۲۷ ماه مه برگزار می‌شود. نخستین نشست از این دست با حضور دونالد ترامپ. بنا به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان، وزیران خارجه این کشورها در ۱۰ و ۱۱ آوریل دیدار سالیانه خود را برگزار می‌کنند.

انتشار گزارش‌ها در مورد شرکت نکردن آقای تیلرسون در نشست ناتو با واکنش‌های شماری از مقام‌های آمریکایی روبه‌رو شده‌است. از جمله الیوت انگل، عضو ارشد حزب دمکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، گفته است این موضوع می‌تواند بر «اعتماد مهم‌ترین پیمان ایالات متحده (ناتو)» تاثیر منفی گذاشته و از سوی دیگر بر «نگرانی‌ها در مورد نزدیکی بیش از حد دولت به ولادمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، دامن بزند.

دبیر کل ناتو قرار است روز دوشنبه (به وقت آمریکا) برای سه روز به ایالات متحده سفر کند. این سفر قرار است با گفت‌وگو با جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، و شرکت در نشست مقابله با داعش همراه شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا، در نخستین دیدار خود با صدر اعظم آلمان، در روز ۲۷ اسفند ماه، بر حمایتش از پیمان آنتلانتیک شمالی، ناتو، تاکید کرده بود.

در کنفرانس خبری مشترکی که پس از این دیدار در کاخ سفید برگزاری شد، دونالد ترامپ گفته بود که به آنگلا مرکل در مورد حمایت جدی‌اش از پیمان ناتو اطمینان داده و در عین حال بر لزوم پرداخت سهمی منصفانه در قبال هزینه‌های دفاعی ناتو از سوی اعضا تأکید کرده است.

آقای ترامپ پیش از این در مواردی از کارکرد و نحوه پرداخت هزینه‌ها در پیمان آتلانتیک شمالی، انتقاد کرده بود. او در دی ماه سال گذشته «پیمان آتلانتیک شمالی» را در دست نزدن به اقدامات بیشتر در نبرد با تروریسم، نهادی «از کار افتاده» توصیف کرده، ولی در عین حال افزوده بود که این پیمان «همچنان اهمیت بسیار زیادی» برای او دارد.

XS
SM
MD
LG