لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

یخبندان قطبی آمریکا را منجمد کرد


با وسایل اسکی روی آب، این‌بار روی برف؛ نیویورک
با وسایل اسکی روی آب، این‌بار روی برف؛ نیویورک
پدیده آب‌وهوایی گردباد قطبی، که دما را در نقاطی از ایالات متحده به پایین‌ترین حد طی چند دهه گذشته رسانده ، نه تنها سفر، کار و زندگی معمول را در آن کشور با مشکل روبه‌رو کرده، که شماری قربانی نیز برجای گذاشته است.

تازه‌ترین گزارش‌ها حکایت از انتظار برای ثبت رکوردی تازه در پایین‌ترین درجه دما در ایالت نیوانگلند دارند.

سرما در واشینگتن، میلواکی و میزوری طی دو دهه گذشته بی‌سابقه بوده است، دما در جنوب آمریکا نیز به‌شکل کم‌سابقه‌ای به زیر صفر درجه سانتی‌گراد سقوط کرده است.

زمانی که دما در مینه‌سوتای آمریکا به ۴۰ درجه زیر صفر رسید در سیبری هفت درجه گرم‌تر بود.

شیکاگو
شیکاگو


این روزها این جمله رایان ماو، کارشناس هواشناسی در «ودر بل» نقل رسانه‌ها شده است که «اگر کم‌تر از چهل سال سن دارید، چنین چیزی را در زندگی ندیده‌اید».

آسوشیتدپرس که این جمله را از رایان ماو نقل کرده است به صحبت‌های اسکات تروت در سازمان هواشناسی ملی آمریکا در سنت‌لوئیز نیز اشاره کرده است که شهروندان با پوششی که ویژه چنین هوایی نیست در صورت بیرون رفتن با خطر مرگ روبه‌رو هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از اوهایو دست‌کم چهار نفر در ۱۶ دی ماه جان خود را بر اثر سرما از دست داده‌اند.

پناهگاه‌های موقتی برای بی‌خانمان‌ها نیز در نقاط مختلف مملو از جمعیتی شده است که برای نجات جان خود از خیابان‌ها گریخته‌اند.

روز دوشنبه مدارس و اداره‌ها تعطیل شدند، بیش از چهار هزار و ۳۰۰ پرواز لغو شده‌ است و بیش از سه هزار و ۵۰۰ هواپیما نیز با تاخیر به پرواز در آمده‌اند.

در فرودگاه شیکاگو سوخت هواپیماها منجمد شده است.

فرماندار نیویورک، یکی از مهم‌ترین مراکز مالی جهان، در بخشی از آن وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

بخشی از عملیات حفاری و اننقال نفت نیز از تگزاس تا داکوتای شمالی با مشکل روبه‌رو شده است.

بوستون
بوستون


گردباد قطبی، پدیده‌ای آب‌وهوایی‌ست که در قطب شکل می‌گیرد و از جمله عواملی‌ست که به وزش گردبادهای استوایی می‌انجامد. این پدیده، یک پدیده فصلی‌ست، با این همه این باد منجمدکننده به وسیله پدیده دیگری به نام «جریان جتی» (بادهای نسبتاً قوی متمرکز در یک جریان باریک در جوّ) در مناطق قطبی محدود می‌ماند و به همه جای زمین سرایت نمی‌کند.

علاوه بر گردباد قطبی همچنان دلایل دیگری نیز برای موج سرما و یخبندان کم‌سابقه‌ای که ایالات متحده را در بر گرفته است، مطرح می‌شود.
XS
SM
MD
LG