لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

آمریکا همکاری‌های نظامی خود با روسیه را معلق می‌کند


یک کشتی آمریکایی و یک زیردریایی روسی در یک رژه دریایی در سال ۲۰۱۰
یک کشتی آمریکایی و یک زیردریایی روسی در یک رژه دریایی در سال ۲۰۱۰
وزارت دفاع آمریکا، ۱۲ اسفند ماه، اعلام کرد ایالات متحده همکاری‌های نظامی خود با روسیه را معلق می‌کند؛ پنتاگون در عین حال از مسکو خواسته است تا بحران را در اوکراین کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جان کیربای، سخنگوی پنتاگون گفته است «در سایه رخدادهای اوکراین، ما تمام ارتباط‌های میان ارتشی خود -میان روسیه و آمریکا- را معلق می‌کنیم».

او از روسیه خواسته است طبق موافقت‌نامه‌ای که بر ناوگان دریای سیاه آن کشور حاکم است، نیروهایش را در کریمه به پایگاه‌های خود باز گرداند.

ادمیرال کیربای گفته است تعلیق همکاری‌ها مربوط به «تمرین‌ها، ملاقات‌های دو طرفه، دیدارها در بنادر و کنفرانس‌های در حال برنامه‌ریزی می‌شود».

او در عین حال تاکید کرده است که ایالات متحده از نزدیک بر بحران نظارت می‌کند و افزوده است که تغییری در حضور آن کشور در دریای سیاه یا جاهای دیگر رخ نداده است.

سخنگوی پنتاگون می‌گوید نیروهای دریایی آمریکا به عملیات و تمرین‌های معمول و از پیش برنامه‌ریزی‌شده خود با هم‌پیمانان و متحدان خود در منطقه ادامه می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های رسمی می‌گوید تنها ناو آمریکایی در دریای سیاه، یو‌اس‌اس تایلور است، که در حال حاضر در بندری در ترکیه در حال تعمیرات است.

همین خبرگزاری می‌گوید آمریکا و روسیه ده‌های تمرین نظامی، ملاقات و تبادل طی سال انجام می‌دهند که بخشی از تلاش‌ها برای بهبود روابط و جلوگیری از رخ دادن سوءتفام‌های احتمالی است.

افسران ارتش روسیه در یک تمرین مشترک آمریکا و کانادا در رابطه با هواپیماربایی در سال ۲۰۱۲ شرکت کرده بودند.

از سوی دیگر در حالی‌که گزارش‌ها از اولتیماتوم یک دریادار روس در کریمه به نیروهای نظامی اوکراین حکایت دارد، خبرگزاری ایتار-تاس روسیه از قول یکی از سخنگویان ناوگان دریای سیاه روسیه، این موضوع را رد کرده است.

روز دوشنبه نشستی تازه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین تشکیل شد. اوکراین در این نشست اعلام کرد که روسیه ۱۶ هزار نیرو در شبه‌جزیره کریمه مستقر کرده است.

در عین حال در پی درخواست لهستان، کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، دیداری مشورتی و اضطراری برگزار می‌کنند.

لهستان در همسایگی اوکراین، خواستار تشکیل این نشست بنا بر بند ۴ پیمان آتلانتیک شمالی شده که بر اساس آن اگر امنیت، تمامیت ارضی یا استقلال یکی از اعضا مورد تهدید قرار گیرد این عضو می‌تواند درخواست نشست مشورتی کند.
XS
SM
MD
LG