لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

نبرد فلوجه ارسال کمک‌های نظامی به عراق را سرعت می‌بخشد


کاخ سفید آمریکا ۱۶ دی‌ماه اعلام کرد ارسال تجهیزات موشکی و پهپادهای خود به عراق را در پی خشونت‌ها و نبردها در استان انبار که میان ارتش و نیروهای وفادار به القاعده شکل گرفته است، سرعت می‌بخشد.

این تازه‌ترین بخش از تلاش‌های ایالات متحده برای کمک به بغداد علیه تهدیدی‌ست که خاک آن کشور را در بر گرفته و باز هم بر نگرانی‌ها از سقوط آن به یک جنگ داخلی افزوده است.

تنش‌ها در استان انبار عراق تازگی ندارد، اما اقدام تازه ارتش و نیروهای امنیتی برای برچیدن چادرهای معترضان سنی‌مذهب به سیاست‌ها دولت به جرقه‌ای در انبار باروت تبدیل شد و به نبرد میان نیروهای دولتی و نیروهای القاعده انجامید.

آنچه همزمان پیشنهاد کمک از سوی تهران و واشینگتن را برای بغداد همراه داشت.

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، تلفنی با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق گفت‌وگو کرده و -بنا بر بیانیه کاخ سفید- «نگرانی خود را رنجی که شهروندان عراقی از تروریست‌ها می‌برند» بیان کرده است.

بایدن در عین حال از دولت عراق خواسته است تا برای «منزوی کردی تروریست‌ها» همکاری نزدیکی با رهبران سنی‌مذهب آن کشور داشته باشد.

اعتراض شهروندان سنی عراق در استان انبار رفتار دولت عمدتا شیعه آن کشور را نشانه رفته است؛ چراکه معترضان، دولت نوری مالکی را به اجرای «سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه سنی‌ها»‌ متهم می‌کنند.

در آمریکا، پنتاگون -وزارت دفاع- نیز اعلام کرده است صد فروند موشک «هل‌فایر» را که قرار بود در چند ماه آینده به عراق بفرستد، زودتر به آن کشور ارسال می‌کند.

این موشک‌ها کاربرد ضد تانک دارند و از هلیکوپترها یا هواپیماهای جنگی شلیک می‌شوند.

پهپادهای «اسکن ایگل» از جمله دیگر جنگ‌افزارهایی‌ست که قرار است به زودی به عراق ارسال شود.

استیو وارن، سخنگوی پنتاگون، خبر از ارسال ده فروند از آنها را به عراق داده است.

سرهنگ وارن در عین حال به خبرنگاران گفته است که برای پیدا کردن راهبردی که به منزوی شدن نیروهای وفادار به القاعده بیانجامد، با دولت عراق همکاری می‌کند تا به این وسیله «قبیله‌ها برای بیرون کردن آنها به نیروهای امنیتی کمک کنند».

این همان چیزی‌ست که روز دوشنبه نخست‌وزیر عراق نیز از شهروندان و عشایر فلوجه خواسته بود.

آقای مالکی از آنها خواسته بود برای جلوگیری از «جنگی تمام عیار»، شبه‌نظامیان القاعده را از آن شهر برانند.

روز دوشنبه مرکز شهر فلوجه در استان انبار عملا در تصرف نیروهای «دولت اسلامی عراق و شام»، گروهی وفادار به القاعده بود.
XS
SM
MD
LG