لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

کری: شهامت مردم ایران را می‌ستاییم، آماده تعامل هستیم


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای که ۲۵ خرداد منتشر شد، با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت «ما شهامت ایرانیان را که در این فضا پای صندوق‌های رای ‌رفتند را می‌ستاییم» و «برای گفت‌وگو و تعامل با دولت و مردم ایران» به منظور رسیدن به راه‌حل سیاسی آماده‌ایم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت در فضایی که آزادی بیان و برپایی اجتماعات به شدت کنترل شده است، شهامت مردمی که صدای خود را به گوش همه رساندند ستایش می‌کنیم.

آقای کری در ادامه بیانیه خود گفته است: وزارت امور خارجه آمریکا همچنان نگران کمبود شفافیت در روند انتخابات، تلاش برای سانسور رسانه‌ها، اینترنت و پیامک‌هاست.

با این همه در این بیانیه تاکید شده است که با وجود مشکلات یاد شده، شهروندان ایرانی اشتیاق خود را به آینده‌ای نو و بهتر آشکارا نشان دادند.

وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده است که حسن روحانی، رییس‌جمهوری منتخب ایران، به وعده‌هایش در مورد برقراری و گسترش آزادی برای همه ایرانیان، طی ماه‌های آینده عمل کند.

او در عین حال آمادگی دولت متبوع خود را همراه با هم‌پیمانان جهانی، برای گفت‌وگو و تعامل با دولت و مردم ایران برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی که پایان‌دهنده نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در مورد برنامه اتمی این کشور است، اعلام کرده است.

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که وزیر کشور ایران نام حسن روحانی را رسما به عنوان رییس‌جمهوری منتخب اعلام کرد.

آقای روحانی که از حمایت سیاست‌مداران اصلاح‌طلبان و میانه‌رو ایران و نیز گروهی از مخالفان دولت و برخی از سیاستمداران محافظه‌کار منتقد دولت برخوردار است، در انتخابات ۲۴ خردادماه اکثریت مطلق آرا را به دست آورد. او رقبای دیگر را با فاصله‌ای زیاد پشت سر گذاشت.

پیش از انتشار بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا در مورد نتیجه انتخابات ایران، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، در بيانيه‌ای گفت که آمريکا به‌رغم محدوديت‌ها در انتخابات رياست جمهوری ايران، به رای مردم ایران در این انتخابات احترام می‌گذارد.

حسن روحانی روز ۲۰ خرداد با اشاره به اين که «سیاست خارجی امروز» را نمی‌پسندد گفته بود: «ما در برابر بيگانگان تسليم نمی‌شويم اما در پی تقابل و ستيز هم نيستيم و با تعامل سازنده تحريم را کاهش داده و در نهايت آنها را رفع خواهيم کرد.»
XS
SM
MD
LG