لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

واکنش آمریکا به صدور کیفرخواست برای نمازی و زکا: «به‌ناحق در بازداشت هستند»


سیامک نمازی
سیامک نمازی

پس از آن‌که دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد برای شهروندان بازداشتی با تابعیت دوگانه و یک شهروند لبنانی مقیم آمریکا کیفرخواست صادر کرده، وزارت خارجه آمریکا گفت آن‌ها به ناحق در بازداشت هستند و باید آزاد شوند.

خبرگزاری «میزان» که اخبار قوه قضائیه ایران را پوشش می‌دهد، ۲۱ تیر ماه، به نقل از عباس جعفری دولت آبادی، گفته بود برای نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی، هما هودفر، شهروند ایرانی‌کانادایی، سیامک نمازی، شهروند ایرانی‌‌آمریکایی، و نزار زکا تبعه لبنانی، کیفرخواست صادر و پرونده‌ها به دادگاه ارسال شده است.

در واکنش به این خبر، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفته است: «اگر گزارش‌ها درست است، هر دو (نمازی و زکا) به‌ناحق در بازداشت هستند و باید هرچه زودتر آزاد شوند».

پیش از این یک نماینده دمکرات و یک نماینده جمهوری‌خواه، قطعنامه‌ای را برای تصویب در کنگره آمریکا ارائه کرده بودند که خواستار آزادی فوری و بی‌قید شرط سیامک و باقر نمازی، شده‌ بود.

زکا
زکا

سیامک نمازی، از جمله منتقدان تحریم‌های ایران و تاثیر آن بر وضعیت دارو، مدیر پیشین دفتر برنامه‌ریزی شرکت نفتی «کرسنت» بود. باقر نمازی، پدر او، که ۸۰ ساله است در روزهای پایانی سال گذشته بازداشت شد. او نیز تابعیت دوگانه ایرانی آمریکایی دارد.

در خبرهای روز ۲۱ تیر ماه اشاره‌ای به وضعیت باقر نمازی نشده‌است.

نزار زکا، شهروند لبنانی که اقامت دائم آمریکا را نیز دارد در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ بازداشت شد. در آن زمان روزنامه لبنانی «اللواء» گفته بود که آقای زکا در جریان سفری، به دعوت دولت ایران و برای حضور در یک کنفرانس به تهران رفته بود.

بنا بر گزارش‌ها خانواده زکا و گروهی دیگر از حامیان او، دولت ایالات متحده را تحت فشار قرار داده‌اند تا برای آزادی او از زندان فعالیت بیشتری انجام دهد و می‌گویند دلیل بازداشت او در ایران، ارتباطش با آمریکا بوده است.

وزارت خارجه ایران در خرداد ماه اعلام کرده بود که رسیدگی به پرونده او «تسریع خواهد شد».

XS
SM
MD
LG