لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

آمریکا در مورد گزارش «مرگ ۵۲ غیرنظامی سوری در حملات هوایی» تحقیق می‌کند


گروه دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه، جان ۵۲ غیرنظامی را گرفته است.

این گروه زمان این حملات را در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرده، مشخص نکرده است.

ارتش ایالات متحده می‌گوید در این مورد دست به تحقیق خواهد زد.

گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه که به بخشی از مخالفان حکومت بشار اسد نزدیک است، به طور معمول آمار و رخدادهای جنگ داخلی سوریه را گزارش می‌کند.

این گروه ۱۳ اردیبهشت ماه گفته است در میان ۵۲ غیرنظامی کشته شده ۷ کودک و ۹ زن وجود دارند، ولی به دلیل آنچه ناپدید شدن ۱۳ غیرنظامی عنوان شده، افزوده ممکن است شمار قربانیان افزایش یابد.

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید حملاتی که گزارش آنها را دارد در روستایی در شمال‌شرق حلب -و به گفته این گروه- «به بهانه» حمله به «حکومت اسلامی» انجام شده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان از سرهنگ پاتریک رایدر، سخنگوی «فرماندهی مرکزی» ایالات متحده، نقل کرده است که ارتش آن کشور در این مورد تحقیقات انجام خواهد داد.

سرهنگ رایدر گفته است «می‌توانم به شما بگویم، هیچ کشور دیگری به اندازه آمریکا در مورد نحوه انجام حملات هوایی خود، دقت به خرج نمی‌دهد».

او افزوده است ارتش ایالات متحده اندازه‌گیری‌های خود را در روند هدف گرفتن، به طور چشم‌گیری محدود می‌کند و در زمان انجام عملیات نیز همین‌طور، تا خطر به جا گذاشتن قربانی غیرنظامی و خرابی‌های موازی، کاهش پیدا کند».

به گفته این مقام ارتش با وجود آنکه آمریکا اطلاعی در مورد گزارش تازه دیدبان حقوق بشر سوریه ندارد، اما «هر اتهامی را جدی گرفته و در مورد آن به بازرسی اقدام می‌کند».

دولت آمریکا پیشتر از آمار و گزارش‌های دیدبان حقوق بشر سوریه استفاده کرده بود: از جمله در سال ۲۰۱۴ میلادی، از آمار کشته شدن ۱۵۰ هزار شهروند سوری در جریان جنگ داخلی سوریه.

ائتلافی به رهبری آمریکا، طی ماه‌های گذشته دست به حملات هوایی، در عراق و سوریه، علیه افراد و مواضع نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» زده است.

در سوریه برخی دیگر گروه‌های اسلام‌گرا نیز به طور محدودتری هدف این حملات قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG