لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

افزایش اعتراضات علیه نابرابری نژادی در دانشگاه‌های آمریکا


نمایی از کالج کلرمونت مک‌کانا
نمایی از کالج کلرمونت مک‌کانا

اعتراضات روزهای اخیر از سوی دانشجویان آمریکایی، علیه نابرابری نژادی، به دانشگاه‌های مختلفی در ایالات متحد کشیده شده و در عین حال با کناره‌گیری یک مقام‌ ارشد دانشگاهی نیز همراه شده است.

در پی یکی از اعتراضات اخیر در کالج کلرمونت مک‌کنا (سی‌ام‌سی)، در لس‌آنجلس، مری اسپملن از مقام‌های ارشد کالج، ۲۱ آبان از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

این اعتراضات به ایمیلی باز می‌گشت که خانم اسپملن برای یک دانشجوی لاتین‌تبار نوشته و در آن گفته بود «سی‌ام‌سی» تلاش می‌کند تا به «کسانی که با الگوی کالج سازگار نیستند» خدمت‌رسانی کند.

تحصیلات در این کالج هنرهای آزاد، نزدیک به ۴۶ هزار دلار در سال برای دانشجویان هزینه دارد.

پیشتر گروهی تقریبا ۳۰ نفره از دانشجویان این کالج از تبارهای غیر سفید، در نامه‌ای به رئیس کالج، گفته بودند در این کالج احساس انزوا می‌کنند.

یک ماه پیش از آن نیز یک دانشجوی مکزیکی از خانواده‌ای کم‌درآمد، در مقاله‌ای برای روزنامه دانشگاه گفته بود احساس می‌کند که حضور او در کالج خوشایند دیگران نیست.

در واکنش به همین مقاله بود که مری اسپلمن در ایمیلی به دانشجوی مکزیکی گفته بود «ما در تلاش هستیم تا شرایط خدمت‌رسانی به دانشجویانمان را بهبود ببخشیم. به خصوص آن دسته از دانشجویان که با الگوی سی‌ام‌سی چندان سازگار نیستند».

این جمله آخر تجمع دانشجویان را همراه داشت و در نهایت با کناره‌گیری اسپلمن همراه شد. هر چند مقام‌های دانشگاهی می‌گویند این کناره‌گیری، تصمیم شخصی خودش بود.

اما تنها کالج کلرمونت مک‌کانا صحنه تجمعات روزهای اخیر نبوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز اعتراضات علیه نابرابری نژادی به دانشگاه‌های معتبری مانند «یال» و یا کالج «ایتاکا» (کالج خصوصی در نیویورک) نیز کشیده شده است.

اعتراضات تازه بخشی از جنبش موسوم به «زندگی سیاهان ارزشمند است» محسوب می‌شود. جنبشی که در ماه‌های اخیر به حرکتی فراگیر برای بهبود شرایط برابر نژادی تبدیل شده است و در مواردی تظاهراتی گسترده را در شهرهای آمریکا شکل داده است.

تظاهرات عمدتا پس از کشته شدن برخی شهروندان سیاه‌پوست آمریکا به دست پلیس آن کشور رخ داده‌اند.

XS
SM
MD
LG