لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

واکنش کاخ سفید پس از نزدیک‌شدن شناورهای ایرانی و اخطار ناوشکن آمریکایی


جاش ارنست
جاش ارنست

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، در پی شلیک اخطار یک ناوشکن آمریکایی به شناورهای ایرانی در تنگه هرمز، گفته نیت شناورها هنوز مشخص نیست، اما اقدام ایران «غیر قابل قبول است».

آقای ارنست در جریان یک کنفرانس خبری در ۲۰ دی ماه گفته رفتار ایران در آب‌های خلیج فارس قابل قبول نیست و خطر افزایش تنش‌ها را در پی دارد.

آقای ارنست می‌گوید «در این لحظه، هنوز مشخص نیست نیت شناورهای ایرانی چه بوده، ولی این رفتار پذیرفتنی نیست، به‌اضافه این‌که که ناوشکن آمریکایی مـِیهـَن در آب‌های آزاد در حال حرکت بوده‌است».

تازه‌ترین واقعه از مجموعه‌ای از رخدادهای مشابه در آب‌های خلیج فارس به روز دوشنبه باز می‌گردد. دو مقام دفاعی ایالات متحده ساعاتی پیش از واکنش رسمی کاخ سفید، گفته بودند «چهار شناور» سپاه پاسداران در تنگه هرمز با سرعت زیاد «به طرف» ناوشکن آمریکایی در حرکت بودند و نیروهای آمریکایی اقدام به «شلیک هشدارآمیز» کرده‌اند.

این دو مقام گفته بودند شناورها بدون آن‌که به پیام‌های رادیویی «مـِیهـَن» پاسخی بدهند به ۸۰۰ متری ناوشکن نزدیک شدند. این ناوشکن سپس به از شلیک منورهای اخطار و انداختن یک قایق دودزا به دریا دست زده‌است. مـِیهـَن در حال اسکورت دو کشتی آمریکایی بود.

تازه‌ترین واقعه از این دست در حالی صورت گرفته که مقام‌های واشینگتن در مورد خطر بالای رودرویی احتمالی هشدار داده‌اند.

در عین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود شناورهایی که «مزاحم» نیروهای دریایی آمریکایی می‌شوند را غرق کند.

آقای ترامپ پس از پیروزی، جیمز متیس، یک ژنرال بازنشسته را برای مقام وزارت دفاغ معرفی کرد؛ فردی که ایران را «تهدیدی جدی‌تر» از داعش توصیف کرده و خواستار «واکنش جدی در مقابل تهدید‌های نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز» شده است. ⇦​بیشتر بخوانید

مقام‌های ایرانی هنوز به این واقعه واکنش نشان نداده‌اند، اما پیش‌تر در مواردی مشابه، شناورهای آمریکایی را متهم به «ورود به آب‌های ایران» و واکنش ایران را از نظر نظامی «طبیعی» توصیف کرده بودند.

XS
SM
MD
LG