لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

«سه کشته و بیش از ۷۰ زخمی» در انفجار بمبی در «وان» ترکیه 


گروهی از افراد شاخه جوانان حزب کارگران کردستان ترکیه در سیلوان
گروهی از افراد شاخه جوانان حزب کارگران کردستان ترکیه در سیلوان

یک خودروی بمب‌گذاری‌شده، ۲۸ مرداد ماه، در شهر وان، در شرق ترکیه منفجر شده‌، که به گزارش خبرگزاری دولتی آن کشور دست‌کم ۳ کشته و بیش از ۷۰ زخمی برجای گذاشته‌است. مقام‌های ترک حزب کارگران کردستان را مسئول این انفجار معرفی کرده‌اند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

خودروی بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی یک مرکز پلیس پارک شده بود و از طریق کنترل از راه دور منفجر شده‌است.

ظاهر سوگنده، از مقام‌های ارشد محلی، به خبرگزاری آناتولی گفته است از میان ۷۱ نفری که زخمی شده‌اند، حال سه نفر وخیم است. ۱۷ نفر از زخمی‌شدگان نیز از اعضای پلیس ترکیه هستند.

محمد پارلاک، معاون فرماندار وان، نیز گفته است سه نفری که جان خود را از دست داده‌اند، غیرنظامی بودند.

پلیس ترکیه می‌گوید یک مظنون به انجام این عملیات انفجاری را بازداشت کرده که زخمی شده و به سرفرماندهی پلیس وان انتقال داده شده‌است.

وان، از شهرهای توریستی‌ست و شهروندان آن را ترک‌ها و کردهای ترکیه تشکیل می‌دهند، اما به‌طور عمومی، بر خلاف شهرهایی مانند دیاربکر، از آرامش برخوردار بوده و انفجارهایی مانند آنچه در بامداد پنج‌شنبه رخ داده در آن سابقه چندانی ندارد.

به تازگی یک مقام ارشد حزب کارگران کردستان «پ‌کا‌کا»، گفته بود که این گروه شبه‌نظامی «روش جدیدی از جنگ» را در پی گرفته و حملات آن دیگر «محدودیتی ندارد و در کوه‌ها، روستاها و شهرها» جریان خواهد داشت.

روز دوشنبه گذشته نیز هشت نفر در پی انفجار خودرویی به دست این گروه در آزادراهی منتهی به دیاربکر، جان خود را از دست دادند.

در ۲۰ مرداد ماه نیز در پی درگیری‌ها و انفجارهایی در شهرهای جنوب‌شرقی ترکیه، دست‌کم ۱۳ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. در همه این موارد نیز حزب کارگران کردستان ترکیه، مسئول معرفی شده‌است.

آنکارا، اتحادیه اروپا، واشینگتن و تهران، پ‌کاکا را یک گروه تروریستی می‌دانند. گروه پ‌کا‌کا از سال ۱۹۸۴ نبردهای مسلحانه خود را با هدف ایجاد منطقه‌ای مستقل برای کردهای ترکیه آغاز کرد. بیش از ۴۰ هزار نفر بر اثر این درگیری‌ها کشته‌ شده‌اند.

XS
SM
MD
LG