لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

یک هلیکوپتر به دیوان عالی ونزوئلا «حمله کرد»


دست‌کم ۷۵ نفر در اعتراضات اخیر جان خود را از دست داده‌اند
دست‌کم ۷۵ نفر در اعتراضات اخیر جان خود را از دست داده‌اند

بنا بر گزارش‌ها یک هلیکوپتر که پلیس آن را هدایت می‌کرد، به دیوان عالی، نهادی هوادار نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری آن کشور، و یکی دیگر از ساختمان‌های دولتی، حمله کرده‌است.

مادورو این حمله را «تروریستی» نامیده‌است. رخداد اخیر از روند رو به افزایش بحران سیاسی در ونزوئلا حکایت دارد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید شاهدان از شنیده‌شدن صدای انفجار در مناطق مرکزی کاراکاس که محل دیوان عالی آن کشور، کاخ ریاست‌جمهوری و برخی دیگر ساختمان‌های مهم دولتی‌ست خبر داده‌اند.

دیگر شبکه‌های خبری نیز به‌نقل از رئیس‌جمهوری ونزوئلا از حمله هلیکوپتر پلیس خبر داده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های دولتی آن کشور گفته‌است این حمله توسط گروهی از «نیروهای سرکش پلیس» انجام شده‌است.

ویدئویی از محل وقوع حمله نشان می‌دهد هلیکوپتر اطراف ساختمان دیوان عالی چرخ می‌زند و صدای انفجار از محل شنیده می‌شود.

رویترز می‌گوید هلیکوپتر اطراف وزارت کشور نیز دیده شده؛ جایی‌که یک مراسم عمومی در جریان بوده‌است.

یکی از افسران در جریان حمله، بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌است

رئیس‌جمهوری ونزوئلا این واقعه را «حمله تروریستی به نهادهای کشوری» نامیده و در بخشی دیگری از سخنانش نیز گفته‌است «ممکن بود ده‌ها نفر کشته شوند».

مخالفان مادورو، مدت‌هاست خواستار سرکشی نیروهای امنیتی و پلیس از فرمان‌های رئیس‌جمهوری آن کشور هستند. رویترز می‌گوید در عین حال گروهی از مخالفان، در شبکه‌های اجتماعی این احتمال را مطرح کرده‌اند که واقعه اخیر «ساختگی» و برای «توجیه» فشارها و سرکوب، در میانه بحران آن کشور باشد.

پیشتر در روز سه‌شنبه شـشم تیر ماه مادورو هشدار داده بود که او و هوادارنش، در صورت سقوط خشونت‌بار دولت، دست‌ به اسلحه خواهند برد.

معترضان به سیاست‌های آقای مادورو، چندین هفته‌است که دست به برپایی تظاهرات و اعتراضات تازه‌ای زده‌اند. مخالفان از جمله به فرمان جدید رئیس‌جمهوری برای بازبینی قانون اساسی توسط یک نهاد فوق‌العاده اعتراض دارند.

سازمان‌های غیردولتی ونزوئلا دولت را متهم کرده‌اند که برای مخالفان دادگاه‌های نظامی برپا کرده‌است. رئیس سازمان کشورهای قاره آمریکا، با انتقاد از سرکوب مخالفان در ونزوئلا گفته‌است «دولت نیمه‌نظامی و نیمه‌مدنی ونزوئلا، یکی از بدترین انواع دیکتاتوری را نمایندگی می‌کند».

آقای مادورو از سوی دیگر می‌گوید هدفِ نهادِ فوق‌العاده‌ای که برای بازبینی قانون اساسی تشکیل داده، ایجاد صلح و آرامش در کشور است. او در عین حال آمریکا را به دخالت در امور کشور خود برای دست‌یابی به منابع نفت متهم کرده‌است. ایالات متحده اتهام‌ دخالت در امور داخلی ونزوئلا را رد کرده‌است.

دست‌کم ۷۵ نفر در اعتراضات اخیر جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG