لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

دولت ونزوئلا برای مقابله با بحران انرژی ساعت را جلو کشید


مادورو
مادورو

دولت ونزوئلا از بامداد روز یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه، ساعت رسمی کشور را نیم ساعت جلو کشید، تا شاید جلوی بحران فراگیر ناشی از کمبود انرژی در آن کشور گرفته شود.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، در ماه آوریل گذشته دستور به ایجاد چنین تغییری در ساعت رسمی کشور خود داده بود. این اقدام بخشی از اقدامات تازه دولت است که از جمله کاهش ساعات کار، بستن مدارس در روزهای جمعه (علاوه بر شنبه و یک‌شنبه) و نیز کاهش روزهای کاری کارمندان دولت به دو روز در هفته را در بر می‌گیرد.

ونزوئلا از اعضای اوپک و کشوری نفت‌خیز است، با این همه پدید جوی ال‌نینو که طی ماه‌های گذشته با شدت ادامه داشته، ذخایر آبی این کشور را به طور محسوسی کاهش داده و تامین برق را نیز با مشکل جدی روبه‌رو کرده‌است. [بیشتر بخوانید]

با این حساب ساعت رسمی ونزوئلا چهار ساعت از ساعت گرینویچ عقب‌تر می‌رود. البته این تغییر عملا ساعت کشور را به همان زمانی باز می‌گرداند که تا سال ۲۰۰۷ میلادی بود. در آن زمان هوگو چاوز، ساعت رسمی کشور را نیم ساعت عقب برده بود تا دانش‌آموزان مجبور نباشند خیلی زود از خواب بیدار شوند.

مادورو از نزدیک‌ترین سیاستمداران به هوگو چاوز -رئیس‌جمهوری درگذشته ونزوئلا که از دوستان نزدیک محمود احمدی‌نژاد بود- پس از او به قدرت رسید.

گروهی از تحلیل‌گران معتقد هستند سیاست‌های دولت ونزوئلا به طور محسوسی «پوپولیستی» است.

به نظر می‌رسد خشک‌سالی و پدیده ال‌نینو به بحران ناشی از کاهش بهای نفت و تورم ۷۲۰ درصدی افزوده شده‌اند.

دولت ونزئولا می‌گوید پدیده‌های جوی دلیل اصلی بحران فعلی‌ست اما مخالفان دولت می‌گویند عدم سرمایه‌گذاری درست در حوزه انرژی‌ست که آن را پدید آورده‌است.

XS
SM
MD
LG