لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

کری: آمریکا با دیگر کشورها برای میانجی‌گری احتمالی در ونزوئلا همکاری می‌کند


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه نهم اسفند ماه در یک کنفرانس خبری گفت واشینگتن با کلمبیا و دیگر کشورها همکاری می‌کند تا شاید طرف‌های مخالف در ونزوئلا برای گفت‌وگو و پایان دادن به بحران گرد هم آیند.

به گزارش رویترز آقای کری که همراه همتای کلمبیایی خود در کنفرانس خبری شرکت کرده بود گفته است «ما از نزدیک با کلمبیا و دیگر کشورها همکاری می‌کنیم تا تلاش کنیم ببینم نوعی میانجی‌گری احتمالی میان طرف‌ها چگونه ممکن است. چرا که روشن است دو طرف در ونزوئلا خود به سختی می‌توانند مذاکره کنند.»

او افزوده است «آنها باید با هم بنشینند و درباره آینده ونزوئلا و اینکه چگونه می‌توانند به روشی صلح‌آمیز و مسئولیت‌پذیرانه به بهترین نحو بر آینده تاثیرگذار باشند، گفت‌وگو کنند».

نزدیک به یک ماه از اعتراضات و تنش‌ها در نقاط مختلف این کشور تا ۱۸ نفر قربانی برجای گذاشته است.

خبرگزاری فرانسه نیز روز دهم اسفند ماه گزارش داده است که اعتراض‌ها در آن کشور ادامه داشته و معترضان به دولت نیکلاس مادورو روز جمعه با مواد آتش‌زا و سنگ با نیروهای پلیس درگیر شده‌اند.

به گزارش تلویزیون دولتی آن کشور «۴۱ نفر از معترضان» که در میان آنها «هشت شهروند خارجی» نیز حضور دارند در این روز بازداشت شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا، ایالات متحده را متهم به دخالت در آن کشور کرده است.

آمریکا چنین موضوعی را رد کرده و گفته است مسائل داخلی ونزوئلا به مردم خود آن کشور مربوط می‌شود.

اما روابط دیپلماتیک هر دو کشور نیز دستخوش تنش‌هایی تازه شده است.

ونزوئلا ۲۷ بهمن ماه سه نفر از مسئولان کنسولگری آمریکا در کاراکاس را به اتهام «رابطه با دانشجویان معترض» از خاک خود اخراج کرد.

ایالات متحده نیز ششم اسفند ماه در واکنش از سه نفر از دیپلمات‌های ونزوئلایی خواست خاک آن کشور را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG