لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

دور تازه گفت‌وگوهای اتمی در وین از سر گرفته می‌شود


از روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند، تازه‌ترین دور گفت‌وگوها میان ایران و کشورهای گروه ۵+۱ در مورد برنامه اتمی تهران، در وین، پایتخت اتریش، آغاز می‌شود.

گروه مقام‌های ایرانی به ریاست محمد جواد ظریف، وزیر خارجه این کشور و دیگر مقام‌های بلندپایه آن وزارتخانه مانند عباس عراقچی عصر روز دوشنبه وارد اتریش شدند.

نخستین خبر از ورورد هیئت ایرانی، لغو مراسم شام محمد جواد ظریف و کاترین اشتون، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا بود که نماینده کشورهای مذاکره‌کننده با ایران نیز هست.

لغو این شام کاری به دلیل آنچه «واکنش به دیدار این مقام اروپایی با فعالان زن» در سفر نیمه اسفند ماه اشتون به ایران، عنوان شده، صورت می‌گیرد. خبرگزاری ایرنا می‌گوید اگرچه دلیل لغو این ضیافت اعلام نشده، «منابع آگاه» این اقدام را «در راستای دیدارهای» او با گروهی از فعالان زن و خانم گوهر عشقی که ایرنا آن را «خلاف عرف دیپلماتیک مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران» نامیده، ارزیابی می‌کنند.

از سوی دیگر بحران اوکراین، همه‌پرسی در شبه‌جزیره کریمه و اختلافات ناشی از آن میان روسیه و غرب، و تاثیر احتمالی آن بر مذاکرات، از دیگر مسائلی‌ است که خبرگزاری‌ها به آن پرداخته‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید «دیپلمات‌ها می‌گویند نشان کمی وجود دارد که بدترین مواجهه غرب و شرق از زمان جنگ سرد (به خاطر موضوع کریمه)، تمایل‌ها را برای رسیدن به توافقی برای پایان دادن به مسائل پیش‌آمده از فعالیت‌های اتمی ایران و دفع تهدید جنگ در خاورمیانه، به تحلیل ببرد.»

با این حساب این خبرگزاری می‌گوید «اتحاد» میان قدرت‌های جهانی در این مورد در دیدارهای پیش‌رو آزموده می‌شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید با وجود اختلاف‌ها میان کشورها بر سر مسئله سوریه، اما آنها در مورد ایران در جبهه‌ای مشترک قرار گرفتند، اما رخدادهای هفته‌های گذشته در اوکراین به بدتر شدن روابط غرب و شرق، در مقایسه با سال‌های پس از جنگ سرد، سرعت بخشیده است.

از یک سو مارک فیتزپاتریک، از تحلیلگران انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن، بدبینانه به موضوع نگاه کرده و می‌گوید در شرایط فعلی «روسیه احتمال کم‌تری دارد که خود را فدای اتحاد بر سر موضوع ایران کند».

از سوی دیگر این خبرگزاری از قول یک مقام ارشد آمریکایی با توصیف دست‌یابی به توافق با ایران به عنوان چیزی همچون هماهنگ کردن رنگ‌ها در «مکعب کوبیک»، می‌گوید طرف‌ها «در راهی مثبت رو به جلو در حرکت هستند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر خارجه ایران، خود در هنگام ورورد به وین گفت «انتظار داریم در این دور از گفت‌وگوها تبادل نظرهای خوبی بین نمایندگان هیئت‌ها انجام شود».

به گفته او «در دومین دور مذاکرات هسته‌ای با نمایندگان گروه ۵+۱ درباره موضوعاتی همچون غنی‌سازی و راکتور هسته‌ای گفت‌و‌گو می‌شود.»
XS
SM
MD
LG