لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

ترامپ سرپرست وزارت دادگستری را در پی مخالفت با فرمان منع ورود برکنار کرد


ترمینال شماره ۴ فرودگاه سن‌فرانسیسکو
ترمینال شماره ۴ فرودگاه سن‌فرانسیسکو

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، سلی ییتس، سرپرست وزارت دادگستری ایالات متحده را، پس از مخالفت وی با فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر لغو موقتی صدور روادید برای شهروندان کشورهای هفته‌گانه و پذیرش پناهجویان، برکنار کرد.

به گفته کاخ سفید آمریکا دانا بوئنته، دادستانی از ویرجینیا سرپرستی این وزارت‌خانه را برعهده می‌گیرد.

جمعه گذشته رئیس‌جمهوری ایالات متحده فرمانی صادر کرد که به‌طور موقت صدور روادید برای شهروندان هفت کشور، از جمله ایران، را می‌گیرد. این فرمان به طور موقت جلوی پذیرش پناهجویان از کشورهایی مانند سوریه را نیز متوقف می‌کند.

صدور این فرمان با اعتراض‌هایی روبه‌رو شده‌است. دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری آمریکا می‌گوید این طرح، برای حفاظت از امنیت ایالات متحده و شهروندان آن ضروری‌ست.

سرپرست وزارت دادگستری ایالات متحده که در فقدان نامزد معرفی‌شده هدایت این وزارت‌خانه را برعهده داشت، گفته بود به وکلای این وزارت‌خانه دستور داده از فرمان اجرایی صادرشده از سوی رئیس‌جمهوری دفاع نکنند.

خانم سلی ییتس گفته بود در مورد قانونی‌بودن این دستور، قانع نشده‌است.

خبرگزاری رویترز مخالفت سرپرست وزارت‌خانه دولت ترامپ را «اقدامی به‌شدت کم‌سابقه» توصیف کرده‌است.

کاخ سفید پیش از دستور برکناری سلی ییتس، سخنان او را «لفاظی» توصیف کرده و گفته بود رئیس‌جمهوری در حوزه اختیارات خود، قانونا، فرمان اخیر را صادر کرده‌است.​

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، از دیگر افرادی‌ست که طی ساعت‌های گذشته به وقایع واکنش نشان داده‌است.

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته بود سیاست‌هایی که در پیش گرفته، «شبیه سیاست‌های رئیس‌جمهوری اوباما در سال ۲۰۱۱ است، که تصمیم گرفت جلوی ورود پناهجویان عراقی را برای مدت شـش ماه بگیرد؛ کشورهای هفت‌گانه در دستور اجرایی، همان کشورهایی هستند که پیش از این از طرف دولت اوباما به عنوان منابع تروریسم معرفی شده بودند».

بنا بر گزارش‌های رسانه‌های ایالات متحده، تصمیمی که از آن سخن رفته، ظاهرا مربوط به زمانی می‌شود که شماری از عراقی‌های ارائه‌دهنده درخواست پناهندگی در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقداماتی علیه نیروهای نظامی آمریکا بودند. گزارشی در این مورد در شبکه ای‌بی‌سی منتشر شده بود.

سخنگوی باراک اوباما به نقل از رئیس‌جمهوری پیشین، و با اشاره به معترضانی که در شهرها و فرودگاه‌های آمریکا جمع شده‌اند، گفته «مردمی که با استفاده از حق قانونی خود مبنی بر تجمع، تصمیم گرفته‌اند صدای خود را به گوش منتخبانشان برسانند، دقیقا همان کاری را می‌کنند که ما انتظار داریم در زمانی که ارزش‌های آمریکا در خطر است، شاهد آن باشیم».

رادیو عمومی آمریکا (ان‌پی‌آر) می‌گوید این نخستین واکنش باراک اوباما، از زمانی که هدایت دولت را به دونالد ترامپ واگذار کرده، است.

وزارت خارجه و کاخ سفید از دیگر مراکز برخی وقایع تازه به شمار می‌روند.

گزارش رسانه‌های آمریکایی حاکی‌ست شماری از دیپلمات‌ها و کارکنان وزارت خارجه آمریکا از طریق یک «کانال ابراز مخالفت» گفته‌اند فرمانی اجرایی منع ورود «کشور را امن‌تر نمی‌کند، بلکه ممکن است به خطرات عمق بیشتری ببخشد».

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، در جمع خبرنگاران در واکنش به پرسش‌ها مربوط به «کانال ابراز مخالفت» گفته کارکنان این وزارت‌خانه «یا باید به اجرای این برنامه بپردازند، یا می‌توانند [کار خود را رها کنند و] بروند».

«کانال ابراز مخالفت» شکلی عرفی از بیان نظرات مخالف از سوی کارکنان وزارت خارجه آمریکا است و پیش از این نیز سابقه داشته؛ برای نمونه در خرداد ماه ۱۳۹۵ دیپلمات‌ها خواستار استفاده از «جنگ‌افزار هوایی» علیه حکومت بشار اسد، برای پیشبرد روند دیپلماسی و پایان دادن به جنگ داخلی سوریه شده بودند. سیاستی که بر خلاف سیاست دولت اوباما بود و ائتلاف به رهبری آمریکا نیز حمله برنامه‌ریزی‌شده‌ای علیه نیروهای دولتی بشار اسد انجام نداد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید در اسنادی که از سوی وزارت امنیت داخلی -که کنترل مرزها را نیز بر عهده دارد- رویت کرده، جلوی ۳۴۸ نفر از افرادی که روادید ورود به خاک آمریکا را داشتند، برای عزیمت به سوی آمریکا گرفته شده‌است. بیش از ۲۰۰ نفر نیز وارد مراکز مرزی آمریکا شده، اما جلوی ورود آن‌ها گرفته شده‌است

XS
SM
MD
LG