لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

ژنرال ارشد ارتش آمریکا سفری مخفیانه به سوریه انجام داد


ژنرال وتل
ژنرال وتل

ژنرال جوزف وُتل، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، به طور مخفیانه به سوریه سفر کرده و بازدیدی از بخشی از منطقه، مستشاران آمریکایی و نیروهای کرد و عرب مخالف بشار اسد که درگیر نبرد با «حکومت اسلامی» هستند، داشته‌است.

این سفر همراه گروهی کوچک از روزنامه‌نگاران انجام شده و در مجموع ۱۱ ساعت طول کشیده است. ارتش آمریکا اجازه داده روزنامه‌نگاران این فرمانده ارشد را، در صورتی‌که -به دلایل امنیتی- تا زمان پایان سفر و اعلام آن دست به انتشار خبری نزنند، همراهی کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که یکی از خبرنگارانش ژنرال وتل را همراهی کرده، می‌گوید او ارشدترین مقام ارتش ایالات متحده است که خبر سفرش به سوریه منتشر می‌شود.

ژنرال وتل خود گفته است «به دلیل احساس مسئولیت در قبال ماموریت و کسانی که به سوریه اعزام شده‌اند» این بازدید را انجام داده‌است.

او می‌گوید دلیل همراهی روزنامه‌نگاران این است که «ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. من نمی‌خواهم مردم در مورد کاری که اینجا انجام می‌دهیم، به حدس و گمان بیافتند. مردم آمریکا حق دارند ببینند ما اینجا چه می‌کنیم».

آمریکا و ائتلافی به رهبری آن کشور از سال ۲۰۱۴ به این سو حملاتی را علیه نیروهای حکومت اسلامی وشاخه القاعده در سوریه انجام می‌دهد. حملات علیه داعش توسط این ائتلاف در عراق نیز در جریان است. در عین حال واشینگتن از ارتش عراق و گروهی از مخالفان سوری در نبردهای زمینی علیه «حکومت اسلامی» حمایت می‌کند. آموزش و تجهیز این گروه از مخالفان که عمدتا از کردها و نیز گروهی از عرب‌های سوریه تشکیل شده، بخشی از این حمایت‌ها است.

جوزف وتل که نزدیک به دو ماه است فرماندهی «ستاد مرکزی» (نیروهای آمریکایی در غرب آسیا) را بر عهده گرفته، می‌گوید دیدن منطقه و «آنچه نیروها با آن رودررو هستند» برای او «امری ضروری» بود.

او از عراق به شمال سوریه رفته است. در خود عراق نیز با گروهی از فرماندهان ارتش آن کشور دیدار کرده بود. در سوریه با مستشاران آمریکایی که به آن کشور اعزام شده‌اند دیدار و با رهبران «سوریه دمکراتیک» (نیروهای ضد داعش متشکل از کردها و گروهی از عرب‌ها) رایزنی کرد. ژنرال آمریکایی پس از آن از مناطقی که مشخص نشده‌اند نیز بازدید کرده‌است.

آسوشیتدپرس به نقل از مشاورانی گفته است این نخستین سفر انجام شده در طول روز توسط نیروهای آمریکایی‌ به منطقه است؛ جایی که نزدیک به ۲۰۰ مستشار ارتش ایالات متحده، مخالفان سوری ضد داعش را آموزش می‌دهند.

مقررات نظامی اجازه انتشار نام هواپیما، محل دقیق فرود او و نام و تصویر مستشاران آمریکایی را نمی‌دهد.

آخرین دیدار یک مقام ارشد آمریکا از سوریه به سفر نماینده اوباما در ائتلاف ضد داعش، برت مک‌گرک، باز می‌گردد. او در بهمن ماه گذشته، دو روز را در سوریه سپری کرد. [بیشتر بخوانید]

XS
SM
MD
LG