لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

کاخ سفید: بیشتر ایرانیان خواهان رابطه‌ای بهتر با غرب هستند


جی کارنی٬ سخنگوی کاخ سفید
جی کارنی٬ سخنگوی کاخ سفید
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، روز ۱۳ آبان و در پی تظاهرات سالیانه‌ای که در ایران برگزار می‌شود٬ در واکنش به شعار «مرگ بر آمریکا» به خبرنگاران گفت «اکثر ایرانیان» خواهان رابطه بهتری با آمریکا و غرب هستند.

این گفته‌ها در حالی مطرح شده است که دولت آمریکا از سوی کنگره آن کشور و برخی هم‌پیمانان خود در خاورمیانه در مورد رابطه با ایران و رویکردی که در قبال تهران در پیش گرفته، تحت فشار است.

جی کارنی می‌گوید دولت متبوع او بر این عقیده است که بیشتر ایرانیان خواستار رابطه‌ای بهتر با غرب، از جمله دریافت مزایای اقتصادی‌اند که بازگشت به جامعه بین‌المللی برای آنها در بر خواهد داشت. سخنگوی کاخ سفید در توضیح گفته‌هایش می‌افزاید «نتیجه انتخابات تازه در ایران است» که آمریکا را به این نتیجه رسانده است.

ایران به دلیل دنبال کردن برنامه هسته‌ای خود٬هم از سوی سازمان ملل متحد و هم به شکلی یک‌جانبه از سوی آمریکا و هم‌پیمانان اروپاییش هدف تحریم‌هایی قرار گرفته است. این تحریم‌ها به گفته مقام‌های ایرانی بر اقتصاد آن کشور تاثیر گذاشته است و حال اظهارات آقای کارنی در مورد مزایای اقتصادی برای ایران٬ اشاره به این مسئله دارد.

کارنی به خبرنگاران گفته است دولت ایالات متحده همچنان بر گفت‌وگوهای سازنده برای رسیدن به اهداف سیاسی‌ای که در جست‌وجوی آن است، متمرکز می‌ماند.

او در عین حال با اشاره به گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده است که میان ایران و آمریکا پیشینه‌ای دیرینه در بی‌اعتمادی وجود دارد و یک‌شبه همه چیز حل نخواهد شد.

یک‌شبه حل نشدن مشکلات موضوعی‌ست که طبق گزارش ها از ایران٬ حسن روحانی نیز روز ۱۳ آبان به آن اشاره کرده است.

در سخنانی که به رئیس‌جمهوری ایران منسوب شده، آمده است: «دولت به غربی‌ها و مذاکرات جاری خوش‌بین نیست اما این به معنای آن نیست که به رفع مشکلات امیدوار نباشیم. البته باید همواره متذکر این نکته باشیم که نباید در کوتاه‌مدت منتظر رفع همه مشکلات بود.»

اما این سخنان رئیس‌جمهوری ایران اندکی پس از انتشار ٬از وب‌سایت رسمی دولت حذف شد و این جملات جایگزین آن شد: «دولت به رفع مشکلات امیدوار است و البته باید همواره متذکر این نکته باشیم که نباید در کوتاه مدت منتظر رفع همه مشکلات بود.»

روز دوشنبه مراسم سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، با حضور گروهی از ایرانیان و شماری از اعضای دولت حسن روحانی در اطراف سفارتخانه سابق این کشور در تهران برگزار شد که حاضران در آن بر ادامه شعار «مرگ بر آمریکا» تاکید کردند.

شعار «مرگ بر آمریکا» از اوایل انقلاب بهمن ۵۷ همواره از شعارهای اصلی هواداران نظام جهوری اسلامی بوده است، با این حال طی هفته‌های اخیر و در پی ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی ازجمله آمریکا، برخی چهره‌های و جناح‌های داخل حکومت در مورد به صلاح بودن ادامه این شعار ابراز تردید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG