لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

حملات هوایی علیه حوثی‌ها در یمن از سر گرفته شد


گروه‌های امدادرسانی گفته‌اند پنج روز آتش‌بس برای رساندن کمک به مردم یمن کافی نیست
گروه‌های امدادرسانی گفته‌اند پنج روز آتش‌بس برای رساندن کمک به مردم یمن کافی نیست

با به پایان رسیدن مهلت آتش‌بس انسان‌دوستانه در یمن، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، حملات هوایی خود را در شهر عدن علیه شورشیان حوثی، از سر گرفت.

حملات نیمه‌شب و بامداد ۲۸ اردیبهشت در حالی انجام شده است که اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در یمن، خواستار تمدید آتش‌بس شده بود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید گروه‌های امدادرسانی نیز با او در این درخواست هم‌صدا شده بودند.

خبرگزاری رویترز از قول شاهدانی می‌گوید صدای انفجار در نزدیکی فرودگاه شهر مهم و استراتژیک جنوب یمن؛ عدن و چند نقطه دیگر شهر شنیده شده است.

در ساعات پایانی روز یک‌شنبه، یک سخنگوی ارتش، که بخشی مهم از آن از متحدان حوثی‌ها به شمار می‌رود، از درخواست نماینده سازمان ملل برای تمدید آتش‌بس استقبال کرده بود.

خبرگزاری تحت کنترل شورشیان در یمن از قول ژنرال شرف لقمان، نقل کرده است، که آنها از تمدید آتش‌بس و نیاز به کمک‌رسانی به شهروندان استقبال می‌کنند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید گروه‌های امدادرسانی آتش‌بسی پنچ روزه را برای رساندن کمک‌های کافی به کشوری ۲۵ میلیون نفری کافی ندانسته‌اند.

از سوی دیگر عربستان سعودی گفته است تمدید آتش‌بس بستگی به آن دارد که حوثی‌ها و متحدان آنها چگونه خود را با شرایط آن تطبیق می‌دهند.

عربستان حوثی‌ها را به نقض آتش‌بس متهم کرده، اما می‌گوید برای آنکه کمک‌ها به دست مردم برسد در حملات «خویشتنداری» نشان خواهد داد.

حوثی‌ها از شرکت در مذاکرات سیاسی در ریاض، با حضور نزدیک به ۴۰۰ نماینده، از جمله عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری سرنگون شده که به عربستان پناهنده شده است، سر باز زده‌اند.

تازه‌ترین بحران در یمن با سرنگونی دولت هادی به دست شورشیان حوثی و هواداران آنها، از جمله در میان نظامیان طرفدار علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری اسبق آن کشور و سپس حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، آغاز شده است.

این حملات از فروردین‌ماه آغاز شده و در عین حال در مواردی پیشروی شورشیان نیز با وجود حملات ادامه داشته است.

XS
SM
MD
LG