لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

سازمان ملل: آتش‌بسی ۷۲ ساعته در یمن برقرار می‌شود


کودکان یمنی با قطعاتی که ظاهرا متعلق به یک هواپیمای سقوط کرده است
کودکان یمنی با قطعاتی که ظاهرا متعلق به یک هواپیمای سقوط کرده است

سازمان ملل می‌گوید با آغاز روز پنج‌شنبه (به وقت محلی)، آتش‌بسی ۷۲ ساعته در یمن برقرار می‌شود.

اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن، اعلام کرده است، طرف‌های درگیر در بحران آن کشور، با پایان روز چهارشنبه، برای مدت سه روز دست از تبادل آتش می‌کشند. به گفته آقای شیخ احمد این آتش‌بس ممکن است دوباره تمدید شود.

نخستین بار در ماه آوریل گذشته بود که بین طرف‌های درگیر، یعنی شورشیان عمدتا حوثی و نظامیان هوادار علی عبدالله صالح، و در دیگرسو گروه‌های مسلح حامی عبد ربه منصور هادی و ائتلاف عربی حامی آن، آتش‌بس برقرار شد.

توافق تازه پس از آن است که آقای هادی، روز دوشنبه با طرح آن موافقت کرد. عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن است که دولت او از نظر سازمان ملل مشروعیت دارد. شورشیان او را مجبور به کناره‌گیری از قدرت کردند؛ با پیشروی آن‌ها به سوی جنوب، نیز رهسپار عربستان شد. ائتلافی به رهبری ریاض با هدف بازگرداندن قدرت به آقای هادی، تشکیل شده و حملاتی را در یمن انجام می‌دهد. حوثی‌ها از حمایت مقام‌های ایرانی برخوردار هستند. از زمان آغاز حملات عربی در بهار گذشته به یمن، نزدیک به هفت هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها غیرنظامی هستند.

اسماعیل ولد شیخ احمد روز یک‌شنبه گفته بود، هم با دولت هادی و هم با هیئت مذاکره‌کننده حوثی‌ها، در تماس بوده‌است.

در همان روز، آقای شیخ‌احمد، به نمایندگی از سازمان ملل متحد و نیز کشورهای آمریکا و بریتانیا از طرف‌های درگیر خواسته بودند تا اعلام آتش‌بس کنند.

عربستان سعودی در ۲۶ مهر ماه اعلام کرده بود در صورت پذیرش آتش‌بس از طرف حوثی‌ها، ائتلافی که رهبری می‌کند نیز آتش‌بس را می‌پذیرد.

سخنگوی گروه «انصارالله» -دربرگیرنده شبه‌نظامیان حوثی یمن- گفته بود این گروه خواستار «رفع محاصره» و «آتش‌بس همه‌جانبه، شامل زمین، دریا و آسمان» است. محمد عبدالسلام در عین حال خواستار اعمال محدودیت‌های پروازی بر فراز یمن شده تا جلوی حملات ائتلاف به رهبری عربستان گرفته شود.

حمله اخیر ائتلاف به رهبری عربستان به یک مجلس سوگواری در صنعا، که به کشته و زخمی شدن صد‌ها غیرنظامی منجر شده، به انتقاد‌ها از ریاض و خشونت‌ها در یمن افزوده‌است.

منابع ائتلاف به رهبری عربستان سعودی نخست این حمله را رد کرده بودند، اما سپس با متهم کردن یک «حزب یمنی» به ارائه اطلاعات اشتباه، گفتند این حمله را انجام داده‌اند.

XS
SM
MD
LG