لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

شیوع تب دنگی در مناطق بحران‌زده جنوب یمن


شهروندان غیرنظامی در عدن به اردوگاه‌های موقتی
شهروندان غیرنظامی در عدن به اردوگاه‌های موقتی

در جنوب یمن، در حالی‌که نبردهای زمینی میان شورشیان حوثی و هواداران دولت در تبعید آن کشور ادامه دارد، هزاران نفر از مردم به بیماری خطرناک تب دنگی، که می‌تواند کشنده باشد، دچار شده‌اند.

یک مقام بهداشتی در جنوب یمن، ۲۸ خرداد ماه، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که به تازگی در دست‌کم ۵ هزار نفر این بیماری تشخیص داده شده است.

به گفته او «کوهی از زباله جمع‌نشده، در کنار پساب و موج گرما» به شیوع بیماری کمک کرده است.

از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید تنها از ماه میلادی مارس دست‌کم ۳ هزار مورد که ظن آن می‌رود به دنگی دچار شده باشند، گزارش شده است. در این میان سه نفر جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش‌ها از داخل یمن، شمار کشته‌شدگان را بیش از سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده‌اند.

وب‌سایت خبری «یمن‌پست» می‌گوید دست‌کم ۲۰ نفر در بندر عدن در جنوب یمن در پی ابتلا به بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش یمن‌پست، وضعیت خدماتی و کمبود تدارکات لازم، در پی نبردها میان هوادران حوثی‌ها و هواداران دولت عبد ربه منصور هادی، رو به وخامت بیشتر است.

ویروس دنگی در عمده موارد، می‌تواند بدون نشانه خاصی بروز پیدا کند. در موارد اندکی این بیماری شدت می‌گیرد که عمدتا در آن زمان نیز قابل شناسایی‌ست. تب دنگی، درمان مشخصی یا واکسنی ندارد و تنها روش مقابله با آن پیشگیری و در نهایت انتقال مایعات یا خون به فرد بیمار است.

شمار مبتلایان به دنگی، چه در آمارهای داخلی و چه در آمار سازمان بهداشت جهانی، بسیار فراتر از آخرین مورد از شیوع گسترده این بیماری ویروسی است که به سال ۲۰۱۱ باز می‌گردد و ۱۵۰۰ نفر به آن دچار شدند.

در حال حاضر طرف‌های درگیر در بحران یمن، در ژنو، برای انجام مذاکراتی گرد آمده‌اند که دبیر کل سازمان ملل، هدف آن را ایجاد آتش‌بس، برنامه‌ای برای عقب‌نشینی حوثی‌ها و افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه به شهروندان، عنوان کرده است.

طرف‌ها هنوز به نتیجه خاصی در ژنو نرسیده‌اند و تحلیلگران امید چندانی به فرجام این نشست ندارند.

حوثی‌ها از حمایت مقام‌های ایرانی برخوردار هستند. دولت عبد ربه منصور هادی از حمایت عربستان و ائتلافی که آن کشور رهبری می‌کند. حملات هوایی این ائتلاف در یمن ادامه دارد و در مواردی به کشته شدن شهروندان غیرنظامی انجامیده است. حوثی‌ها نیز با وجود صدور قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، به پیشروی و نبردهای خود در آن کشور ادامه می‌دهند و در عین حال اقدام به پرتاب موشک به خاک عربستان نیز کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG