لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

بحران یمن؛ کری برای گفت‌وگو با مقام‌های سعودی وارد ریاض شد


نیروهای شبه‌نظامی وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری سرنگون شده یمن، در حال حمل یکی از کشته‌شدگان خود در نبرد با حوثی‌ها هستند
نیروهای شبه‌نظامی وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری سرنگون شده یمن، در حال حمل یکی از کشته‌شدگان خود در نبرد با حوثی‌ها هستند

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، وارد ریاض شده؛ جایی که قرار است با مقام‌های سعودی از جمله در مورد شرایط و امکان ایجاد «وقفه‌ای انسانی» در حملات هوایی علیه حوثی‌ها، برای کمک‌رسانی به مردم یمن گفت‌وگو کند.

شرایط در یمن، طی هفته‌های گذشته رو به وخامت بیشتر گذاشته است و ۲۲ سازمان امدادی هشدار داده‌اند که کمک‌رسانی‌های آنها ممکن است به زودی، به دلیل کمبود سوخت، کاملا متوقف شود.

جان کری پیش از سفر خود گفته بود «ما درباره امکان وقفه [در حملات هوایی] و چگونگی آن بحث خواهیم کرد. به شدت نگران شرایط انسانی در یمن هستیم... در حال حاضر بحرانی که حل آن ضروری است، بحران انسانی است».

وزیر خارجه یمن در عربستان نیز ابراز امیدواری کرده با جان کری دیدار و در مورد کمک‌رسانی به یمن گفت‌وگو کند
وزیر خارجه یمن در عربستان نیز ابراز امیدواری کرده با جان کری دیدار و در مورد کمک‌رسانی به یمن گفت‌وگو کند

شبکه «عرب‌نیوز» از قول استوارت وایت، یکی از سخنگویان سفارت آمریکا در عربستان، نقل کرده است که طی سفر جان کری به آن کشور در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت او «با مقام‌های ارشد دولت سعودی، در مورد مسائل گوناگونی در مورد امنیت منطقه گفت‌وگو خواهد کرد».

وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه شب با محمد بن نایف، ولیعهد عربستان، دیدار کرد و روز پنج شنبه قرار است با ملک سلمان، پادشاه آن کشور، گفت‌وگو کند.

به گزارش شبکه خبری عرب‌نیوز، گفت‌وگوهای وزیران خارجه دو کشور نیز، بیش از هر چیز بر یمن، ایران، سوریه و نشست پیش‌روی شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا، متمرکز است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید وزیر خارجه دولت یمن، که در عربستان است، به خبرنگاران گفته امیدوار است دیداری با جان کری داشته باشد.

به گفته ریاض یاسین گفت‌وگوی روز پنج‌شنبه با جان کری «به ویژه در مورد موضوع کمک‌رسانی به یمن خواهد بود».

نمایندگی یمن در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، خواستار عملیاتی زمینی برای جلوگیری از پیشرفت شورشی‌ها شد. این نمایندگی در عین حال از سازمان‌های بین‌المللی ناضر بر حقوق بشر، خواسته است تا آنچه «خشونت‌های وحشیانه» از طرف شورشیان نامیده، را ضبط و منتشر کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و به نقل از دفتر حقوق بشر سازمان ملل، از ۲۶ مارس، و آغاز حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان، دست‌کم ۶۴۶ غیرنظامی کشته شده‌اند. حداقل ۳۰۰ هزار نفر نیز مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

نماینده یمن در سازمان ملل توضیح نداده است منظور از استقرار «نیروی زمینی» چه نیرویی‌ست.

با این همه دو روز پیش از عملیات هوایی ائتلاف عربی، نمایندگی یمن نامه‌ای مشابه به شورای امنیت فرستاده بود و از اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز درخواست کمک کرده بود.

بحران تازه یمن با سرنگونی دولت عبد ربه منصور هادی، به دست حوثی‌ها و متحدان آنها، از اوایل ماه مارس آغاز شد.

پرتاب موشک‌ از سوی شورشیان به شهر مرزی نجران در عربستان نیز، برای دومین روز ادامه داشته به گفته مقام‌های آن کشور، چهار قربانی غیرنظامی داشته است.

XS
SM
MD
LG