لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

کاخ سفید از تشکیل دولت جدید یمن استقبال کرد


یک افسر پلیس در صنعا، پایتخت یمن، در یک خودروی زرهی؛ مخالفان حوثی در ۲۱ سپتامبر پس از هفته‌ها ناآرامی، کنترل پایتخت را در دست گرفتند
یک افسر پلیس در صنعا، پایتخت یمن، در یک خودروی زرهی؛ مخالفان حوثی در ۲۱ سپتامبر پس از هفته‌ها ناآرامی، کنترل پایتخت را در دست گرفتند

کاخ سفید آمریکا، روز جمعه ۱۶ آبان، از تشکیل دولت جدید در یمن «استقبال» کرده و هفته‌ها پس از ناآرامی‌ها و اعتراضات علیه حکومت مرکزی، بار دیگر گروه‌ها و جوامع آن کشور را تشویق کرد بر نبردهای سیاسی چیره شوند.

یمن کابینه جدیدی را با ۳۶ عضو تعیین کرده است.

نخست‌وزیر خالد بحاح و وزیران، پس از توافق صلح ۲۱ سپتامبر میان طرف‌های سیاسی، در پی آنکه حوثی‌ها پایتخت را اشغال کردند، تعیین شده‌اند.

حوثی‌ها در آن زمان پس از هفته‌ها ناآرامی، کنترل پایتخت را در دست گرفتند.

دهم آبان ماه، ۱۳ حزب یمنی با انتشار بیانیه‌ای از خالد بحاح، نخست‌وزیر و عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، خواسته‌ بودند تا وزیرانی جدید برای دولت یمن انتخاب کنند.

خبرگزاری دولتی یمن روز جمعه اعلام کرد که در کابینه «وحدت ملی» به نخست‌وزیری «خالد بَحاح» حوثی‌های شیعه نیز حضور خواهند داشت.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفته است واشینگتن «از تشکیل کابینه‌ای جدید در یمن استقبال می‌کند».

ایالات متحده و غرب با نگرانی از بی‌ثباتی در یمن، خواستار گذاری آرام در بحران سیاسی آن شده بودند.

اکنون کاخ سفید می‌گوید که «تلاش رئیس‌جمهوری هادی، و نخست‌وزیر بحاح، رهبران سیاسی کشور و جوامع گوناگون یمنی را که برای تشکیل یک دولت فراگیر گرد آمده‌اند، ستایش می‌کند».

واشینگتن از همه بازیگران سیاسی یمن خواسته است تا به همکاری با دولت جدید ادامه دهند؛ «همه جوامع یمنی نقشی مهم برای ایفا کردن در جریان سیاسی صلح‌آمیز یمن دارند».

تکشیل دولت جدید یمن با اختلافاتی که میان رقیبان سیاسی آن کشور و شورشیان وجود داشته، تا کنون نیز به تعویق افتاده بود.

آمریکا می‌گوید همکاری با یمن برای مبارزه علیه القاعده در شبه‌جزیره عربستان اهمیت زیادی دارد.

اخیرا خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است براساس اطلاعاتی که از منابع عربی به دست آورده، چهار کشور مصر، عربستان سعودی، امارات متحده و کویت، مذاکراتی محرمانه را برای تشکیل یک پیمان همکاری نظامی آغاز کرده‌اند. از جمله مهم‌ترین اهداف این پیمان، مبارزه با شیعیان حوثی در یمن و نیز ایجاد موازنه در برابر ایران ذکر شده بود.

XS
SM
MD
LG