لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۷

پیشروی کردهای سوریه در مناطق تحت کنترل «حکومت اسلامی»


«یگان‌های مدافع خلق» می‌گوید از «حسکه» وارد «استان رقه» شده است
«یگان‌های مدافع خلق» می‌گوید از «حسکه» وارد «استان رقه» شده است

بنا بر گزارش‌ها، کردهای سوریه در «یگان‌های مدافع خلق» در حالی‌که از حمایت هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار شده‌اند، شنبه ۲۳ خرداد، در استان رقه سوریه، به عمق بیشتری از مناطق تحت کنترل حکومت خودخوانده اسلامی نفوذ کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از ردود خلیل، سخنگوی «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ)، می‌گوید این گروه همراه با گروهی کوچک‌تر از شورشیان عرب سوریه، پس از محاصره «سلوک»، در حال پیشروی به سوی «تل‌ابیض» هستند.

تل‌ابیض از اهمیت راهبردی برای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» برخوردار است، چراکه نزدیک‌ترین نقطه مرزی با خاک ترکیه، از مرکز اصلی استقرار این گروه، یعنی شهر رقه، است.

712, Tell Abiad, Syria
712, Tell Abiad, Syria

تل‌ابیض در مرز سوریه و ترکیه قرار دارد

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که نزدیک به ۱۳ هزار پناهجوی سوری، طی ۱۰ روز گذشته و با شدت گرفتن نبردها در منطقه به ترکیه سرازیر شده‌اند. در عین حال صدها نفر دیگر روز شنبه در کنار مرز در انتظار گرفتن اجازه برای ورود به خاک ترکیه بوده‌اند.

ترکیه اردوگاه‌هایی را برای صدها هزار پناهجوی سوری در جنوب خاک خود دایر کرده است. در عین حال گزارش‌هایی نیز منتشر شده که از خاک آن کشور، نیرو و سلاح‌ به مناطق تحت کنترل اسلام‌گرایان افراطی رفته است.

«یگان‌های مدافع خلق» از اطراف حسکه دست به پیشروی در استان رقه زده است. استان حسکه، در همسایگی رقه، جاییست که کردهای سوریه از ماه میلادی گذشته، با حمایت هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا، مناطق زیادی را از کنترل «داعش» خارج کرده است.

تلویزیون دولتی سوریه نیز، یک هفته پیش گزارش داده بود، ارتش دولت بشار اسد، توانسته است مناطقی را در شمال‌شرقی شهر حسکه (مرکز استان حسکه) از دست گروه موسوم «حکومت اسلامی» خارج کند.

سخنگوی «یگان‌های مدافع خلق» به رویترز گفته است به دلیل حضور گروهی از انتحاری‌کنندگان «داعش» در «سلوک» آنها در مورد ورود به مرکز شهر، محتاط هستند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است نیز می‌گوید شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» در میانه راه از شهر سلوک تا تل‌ابیض هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در صورت سقوط تل‌ابیض و کنترل آن به دست «یگان‌های مدافع خلق»، ضربه مهمی به حکومت خودخوانده اسلامی وارد می‌شود.

XS
SM
MD
LG