لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

اشتون و ظریف «به‌زودی» دیدار می‌کنند


سخنگوی کاترین اشتون، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه ۲۶ مرداد، اعلام کرد، خانم اشتون و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی، تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو و موافقت‌کرده‌اند که به‌زودی دیدار کنند.

کاترین اشتون در بیانیه‌ای که در این مورد صادر شده، گفته است شش کشور طرف گفت‌وگو با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور، آمادگی داشتند تا گفت‌وگو با تیم (جدید) ایران را بلافاصله پس از تعیین شدنشان، آغاز کنند.

خانم اشتون بر لزوم انجام گرفتن گفت‌وگوهایی که سریعا به نتیجه‌ای اساسی منتهی شود، تاکید کرده است.

در این بیانیه در عین حال اشاره شده که دو طرف متاثر از آنچه در منطقه رخ می‌دهد، هستند.

این نخستین گفت‌وگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه جدید ایران به‌شمار می‌رود.

خانم اشتون در میانه تیر ماه نیز در نامه‌ای به حسن روحانی، ضمن تبریک گفتن به او، خواسته بود تا گفت‌وگوهای اتمی هرچه زودتر از سر گرفته شوند.

کاترین اشتون که در عین حال نماینده گروه ۱+۵ در مذاکرات با ایران است در نامه خود به حسن روحانی نوشته بود: «همراه گروه ۱+۵ آماده‌ام تا گفت‌‌وگوها ادامه یابد تا اینکه هرچه زودتر راه‌حلی پیدا شود.»

بنا بر گزارش‌ها و نقل‌قول‌ها از مقام‌های دیپلماتیک غربی، آنها امیدوارند که گفت‌وگوها با ایران از ماه سپتامبر (ماه میلادی آینده) از سر گرفته شود.

آنها در عین حال از ایران خواسته‌اند تا به پیشنهادهایی که در ماه فوریه به این کشور داده شده بود، «پاسخی قابل اعتنا» دهد.

ایالات متحده نیز اعلام کرده است قصد ندارد پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه کند و نخست باید منتظر پاسخ ایران به پیشنهادهایی که در قزاقستان ارائه شد، بود.

در گفت‌وگوهایی که در فروردین ماه امسال در آلماتی قزاقستان پایان گرفت، غرب به ایران پیشنهادهایی ارائه کرد.

در آن زمان به طور کلی به ایران پیشنهاد شده بود تا در مقابل توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی، تحریم طلا و مبادله پتروشیمی لغو شود. ایران خواسته است تا اقدامی اساسی در لغو تحریم‌ها صورت گیرد.

بنا به گفته علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه پیشین، حسن روحانی پس از پیروزیش در انتخابات فورا گروهی را مسئول بررسی «تمام ابعاد مذاکرات» هسته‌ای ایران کرد.

حسن روحانی روز شنبه گفت «کليد حل مشکلات» ایران «در شرايط کنونی سياست خارجی است».

آقای روحانی تاکید کرده است «اگر صدای مردم را نشنويم شکست خواهيم خورد. يکی از پيام های مردم تغيير در سبک و سياق سياست خارجی هم در مقام تصميم‌سازی و هم در مقام تصميم‌گيری و اجرا بود.»

بنا بر گزارش رسانه‌ها و به نقل از مقام‌های ایرانی این احتمال وجود دارد که دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ بار دیگر در قزاقستان صورت گیرد.

ولی هنوز نه زمان دقیق دیدار کاترین اشتون و محمدجواد ظریف و نه مکان ادامه گفت‌وگوهای اتمی به‌طور رسمی مشخص نیست.
XS
SM
MD
LG