لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

ظریف در مورد افغانستان و یمن با مقام‌های پاکستان گفت‌وگو می‌کند


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که صبح پنج‌شنبه ۲۲ مرداد ماه وارد اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان شد، به خبرنگاران گفته است در مورد «یمن، افغانستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه که با مشکلاتی روبه‌رو هستند» با مقام‌های آن کشور گفت‌وگو می‌کند.

او پس از ورود به پاکستان با نواز شریف، نخست‌وزیر آن کشور، دیدار کرد.

ایران از حامیان شورشیان حوثی در یمن به شمار می‌رود.

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، در میانه فروردین ماه گذشته در مورد بحران یمن گفته بود، کشورش در کنار عربستان سعودی خواهد ماند و حمایت‌هایش از ریاض را گسترده‌تر خواهد کرد. این موضوع عملا به معنی حمایت، دست‌کم لفظی، اسلام‌آباد از نبردها و حملات ائتلاف به رهبری عربستان علیه حوثی‌ها به شمار می‌رود.

آقای ظریف در فرودگاه بی‌نظیر بوتو در اسلام‌آباد، به خبرنگاران گفته است «پاکستان یکی از دوستان بسیار نزدیک به ایران» است.

افغانستان که قرار است بخشی دیگر از گفت‌وگوها را تشکیل دهد هم مرز با هر دو کشور ایران و پاکستان، با بحران‌های امنیتی گسترده‌ای روبه‌رو است.

مقام‌های افغانستان در موارد گوناگون از سازمان‌های امنیتی پاکستان به دلیل دخالت در اوضاع آن کشور انتقاد کرده‌اند.

به تازگی گفت‌وگوهایی برای ایجاد صلح میان دولت و شورشیان طالبان صورت گرفته که بخشی از آن در پاکستان انجام شده است.

گزارش‌هایی نیز در مورد دیدار گروهی از افراد طالبان با مقام‌هایی در ایران منتشر شده است که وزارت خارجه ایران در مورد آن ابراز «بی‌اطلاعی» کرده است. [بیشتر بخوانید]

در فرودین ماه گذشته اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، به تهران سفر کرده بود. در دیدار او با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران از «گسترش همکاری‌ها» میان تهران و کابل سخن گفته بود.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران «راه‌های گسترش همکاری، توافق هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای» قرار است رئوس گفت‌وگوهای ظریف و مقام‌ها در اسلام‌آباد باشد.

آقای ظریف و سرتاج عزیز، وزیر خارجه پاکستان، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی نیز شرکت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG