لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

ظریف: خروج نیروهای روسیه از سوریه نشانه مثبتی است


وزیر خارجه ایران که در کانبرا به سر می‌برد، در کنفرانسی خبری همراه همتای استرالیایی خود، در واکنش به اعلام خبر خروج بخشی از نیروهای نظامی روسیه از سوریه، گفته این موضوع نشانه مثبتی در روند آتش‌بس است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ظریف، ۲۵ اسفند ماه، تاکید کرده است که تهران حامی آتش‌بس و یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه است.

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند. حمایت‌های نظامی آنها از قوای اسد به پیشروی‌های ارتش سوریه در هفته‌های گذشته انجامیده است. این حملات با انتقاد غرب و مخالفان اسد روبه‌رو بود که آن را مانعی در راه پایان دادن به بحران و جنگ داخلی سوریه می‌بینند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه گفت آن کشور بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند.

کاخ سفید آمریکا نیز اعلام کرده، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و همتای روس خود ساعاتی پس از اعلام این موضوع، در مورد آن گفت‌وگو کرده‌اند.

مخالفان بشار اسد گفته‌اند هنوز نشانه‌ای از اینکه خروج نیروهای روسی به طور عملی صورت گرفته، در دست نیست.

محمد جواد ظریف به خبرنگاران گفته است این واقعیت که آتش‌بس شکننده در سوریه حفظ شده، خبر خوبی است. به گفته وزیر خارجه ایران، این موضوع چیزی‌ست که تهران طی سه سال گذشته خواستار آن شده بود.

ظریف افزوده این که روسیه می‌گوید بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند، نشان می‌دهد آنها نیاز حتمی ندیده‌اند که نگه داشتن این قوا برای حفظ آتش‌بس ضروری است. این موضوع باید نشانه مثبتی قلمداد شود. اکنون باید منتظر ماند و دید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه ایران افزوده از آنجایی که آتش‌بس شامل گروه‌ حکومت اسلامی و «دیگر گروه‌های افراطی» نمی‌شود، اکنون جهان علیه آنها متحد است.

به گفته او پیامی که جامعه جهانی اکنون برای داعش فرستاده، و باید برای داعش و دیگر گروه‌های افراطی فرستاده شود، این است که نبرد ما علیه آنها، بی‌رحمانه خواهد بود.

دولت سوریه به طور عمومی همه گروه‌های مخالف خود را «تروریست» خطاب می‌کند. ایران و روسیه نیز می‌گویند به خواست دولت مرکزی آن کشور علیه «گروه‌های تروریستی» وارد نبرد شده‌اند. اما سازمان ملل متحد گفته است «حکومت اسلامی» و «جبهه‌النصره» را گروه‌های تروریستی می‌داند که آتش‌بس شامل آنها نمی‌شود. غرب و مخالفان اسد نیز از روسیه خواسته بودند که حملات خود را تنها متوجه این دو گروه بکند.

در حال حاضر مذاکراتی در ژنو در جریان است که هدف آن پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است. عمده ناظران با احتیاط بسیاری به موفقیت آن می‌نگردند. سازمان ملل از این مذاکرات به عنوان فرصت نهایی برای پایان دادن به بحران نام برده‌است.

آمارهای اولیه حاکی‌ست نزدیک به ۳۰۰ هزار شهروند سوری در درگیری‌های پنج سال گذشته کشته و نیمی از جمعیت آن کشور نیز آواره شده است.

XS
SM
MD
LG