لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

ظریف: رئیس‌جمهوری چین به ایران سفر می‌کند


شی جین‌پینگ در نشست «همکاری آسیا-اقیانوسیه» در اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی. آقای شی از سال ۲۰۱۲ رهبری چین را بر عهده دارد
شی جین‌پینگ در نشست «همکاری آسیا-اقیانوسیه» در اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی. آقای شی از سال ۲۰۱۲ رهبری چین را بر عهده دارد

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به یک شبکه تلویزیونی چینی گفته است رئیس‌جمهوری چین، «طی ماه‌های آینده» به ایران سفر خواهد کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، ۲۷ شهریور ماه گزارش داد که آقای ظریف این موضوع را در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فونیکس» که دفتر اصلی آن در هنگ‌کنگ است، بیان کرد.

بنا به گزارش ایرنا، وزیر خارجه ایران گفته است «هماهنگی‌های لازم در مورد این سفر بین مقام‌های دو کشور در حال انجام است».

در مصاحبه آقای ظریف با شبکه تلویزیونی فونیکس، موضوعات دیگری از جمله «گسترش روابط تهران و پکن، تحولات سوریه و عراق و یا برنامه هسته‌ای ایران» نیز مطرح شده است.

وزیر خارجه ایران می‌گوید در جریان سفر شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، و هیئت همراه او به ایران، دو طرف در زمینه «تعاملات صنعتی، همکاری در خصوص طرح احیای جاده ابریشم، توسعه همکاری‌های مربوط به حمل‌ونقل از جمله طرح‌های ریلی و بنادر و همچنین تعاملات حوزه علوم و تکنولوژی» مذاکره خواهند کرد.

طرح «جاده ابریشم نوین»، طرحی‌ست بزرگ که شی جین‌پینگ و دولت او درصدد هستند آن را اجرا کنند.

در آغاز بهار، دولت چین چهارچوب، قوانین و الزامات اولیه برای همکاری‌ها در مورد طرح ارتباطی آن را رسما اعلام کرد. هدف از این برنامه ایجاد راهی میان چین، روسیه، آسیای مرکزی و بخشی از اروپا و مرتبط کردن چین به خلیج فارس و دریای مدیترانه، از طریق اقیانوس هند و آسیای میانه عنوان شده است.

ظریف در پکن

سفر آقای ظریف به پکن در ۲۴ شهریور ماه انجام شد.

در همان روز، طی دیداری که بین او و وانگ‌ یی، وزیر خارجه چین انجام شد، همتای چینی گفته بود که پکن «متعهد به بازطراحی راکتور آب سنگین اراک» است.

طراحی مجدد و تغییرات کاربری در برخی تاسیسات و راکتورها در ایران، بخشی از توافق اتمی صورت‌گرفته میان ایران و شش قدرت جهانی‌ست.

در آن دیدار، وزیر خارجه ایران نیز ابراز امیدواری کرده بود که با شروع برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، «روابط دو کشور توسعه چشمگیرتری خواهد یافت».

چین، از جمله کشورهای طرف مذاکره با ایران در مورد برنامه هسته‌ای آن، و نیز از مهم‌ترین مشتریان نفت این کشور است.

پیش از این در فروردین ماه گذشته، اسدالله عسگراولادی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، گفته بود رئیس‌جمهوری چین به ایران سفر خواهد کرد.

آقای عسگراولادی افزوده بود «در آینده نزدیک، شاهد افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور خواهیم بود».

در آن گفت‌وگو نیز تاریخ دقیقی برای انجام این سفر اعلام نشده بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، سال گذشته برای شرکت در اجلاس «تعامل واعتمادسازی در آسیا»، سیکا، به چین سفر کرد.

XS
SM
MD
LG