لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

دیدار ظریف و مادورو؛ «ایران و ونزوئلا به تلاش برای تثبیت بازار نفت ادامه می‌دهند»


نیکلاس مادورو
نیکلاس مادورو

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، میزبان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در آخرین دیدار او از چند کشور مرکز و جنوب قاره آمریکا بود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفته تهران و کاراکاس به «تلاش‌ها برای ایجاد زمینه‌ای مشترک با هدف ثبات‌بخشیدن به بازار نفت ادامه می‌دهند».

ایران و ونزوئلا هر دو عضو اوپک و هر دو به طور گسترده‌ای به صادرات نفت و درآمد ناشی از آن وابسته هستند؛ سقوط بهای نفت و دیگر مشکلات اقتصادی، ونزوئلا و دولت چپ‌گرای آن کشور را با بحران مالی و سیاسی گسترده‌ای روبه‌‌رو کرده‌است. پارلمان ونزوئلا، که مخالفان نیکلاس مادورو در آن اکثریت دارند، در تلاش برای ایجاد همه‌پرسی و پایان دادن به ریاست‌جمهوری او است.

تهران و کاراکاس در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، و ریاست‌جمهوری هوگو چاوز، روابط نزدیک و تنگاتنگی برقرار کردند.

دیدار آقای ظریف از ونزوئلا، نخستین دیدار وزیر خارجه دولت حسن روحانی از این کشور، و در ادامه سفر دوره‌ای او به آمریکای لاتین انجام می‌شود. وزیر خارجه ایران پیشتر از کشورهایی مانند بولیوی، اکوادور یا شیلی نیز دیدار کرده‌است. بولیوی از دیگر کشورهایی‌ست که حکومت چپ‌گرای آن، در حال حاضر با بحرانی ناشی از اعتصاب و اعتراضات کارگران روبه‌رو است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکلاس مادورو در پی دیدار با وزیر خارجه ایران، گفته است «ما به ایجاد زمینه برای ثبات بخشیدن به بازار نفت، تقویت صنایع و تقویت اوپک، ادامه می‌دهیم».

به گفته مادورو وزیران خارجه و انرژی دولت او در هفته‌های پیش‌رو، بیانیه‌ای در ارتباط با بازار و وضعیت صادرات نفت، منتشر خواهند کرد. رئیس‌جمهوری ونزوئلا اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرده‌است. ونزوئلا در ماه سپتامبر، میزبان نشست سران جنبش غیرمتعهدها خواهد بود.

XS
SM
MD
LG