لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

بان: حضور ایران در نشست صلح سوریه هنوز در دست بررسی‌ست


بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ۲۴ دی ماه گفت موضوع حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه، موسوم به «ژنو ۲» هنوز در دست بررسی‌ست.

دبیر کل سازمان ملل که روز سه‌شنبه در اربیل عراق در جمع خبرنگاران حاضر شده بود در عین حال افزوده است برای همه میهمانان، از جمله حکومت سوریه و مخالفان آن، دعوت‌نامه فرستاده شده است.

تا کنون دولت سوریه حضور خود را در این نشست که هفته آینده برگزار می‌شود، تائید کرده است ولی هنوز گروه اصلی مخالفان در شورای ائتلافی در تبعید، پاسخی نداده‌اند.

بان گی‌مون ابراز امیدواری کرده است که احمد جربا، رئیس ائتلاف ملی مخالفان، در نشست ژنو ۲ شرکت کند.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرده است که موضع خود او درباره حضور ایران در این نشست روشن است اما هنوز در این مورد اتفاق نظر وجود ندارد.

آقای بان چندین بار تاکید کرده که به نظر او ایران باید در نشست بین‌المللی صلح سوریه در سوئیس شرکت کند.

این موضوع با مخالفت‌هایی از سوی آمریکا روبه‌روست؛ ۲۱ دی‌ماه نیز خبرگزاری رویترز گزارش داد که مقام های ارشد در وزارت خارجه آمریکا می‌گویند ایران در گفت‌‌و‌گوهای صلح سوریه حضور نخواهد داشت.

در پایان آذر ماه نیز خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام ارشد دولت ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، آورده بود که «تهران باید به خارج کردن جنگجویانش (از سوریه) و پایان دادن به حمایتش (از دولت سوریه) فکرکند و به اپوزیسیون سوریه و رژیم این کشور اجازه بدهد تا دولتی انتقالی تشکیل بدهند.»

در همان زمان خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در مورد سوریه که با مقام‌های آمریکایی و روس برای گفت‌و‌گو درباره لیست دعوت‌شدگان به کنفرانس صلح دیدار کرده بود، متوجه شد که آمریکا هنوز با حضور ایران در این کنفرانس موافق نیست.

یک روز پیش از سخنان تازه بان گی‌مون نیز جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته بود واشينگتن آماده است که از ايران کشور برای شرکت در نشست ژنو دعوت کند «منوط به اينکه با توافقات صورت گرفته در نخستين کنفرانس ژنو درباره سوريه، از جمله با تشکيل يک دولت انتقالی، موافقت کند».

ساعاتی بعد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیش‌شرط برای شرکت دولت ایران را در کنفرانس صلح رد کرد و گفت «اعتقاد دارم که هرگونه پیش شرط برای تفاهم گروه‌های مختلف سوری در اجلاس ژنو ۲ حتما برای رسیدن به توافق مفید نیست.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، کشوری که از حامیان حکومت سوریه است و همراه آمریکا برای برپایی کنفرانس ژنو ۲ همکاری می‌کند، نیز خواسته است که هم ایران و هم عربستان سعودی در نشست صلح شرکت کنند.
XS
SM
MD
LG