لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

علیرضا علی احمدی سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد


علیرضا علی احمدی سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد.
علیرضا علی احمدی سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز يکشنبه،۱۱ آذر ماه، استعفای محمود فرشيدی، وزير آموزش و پرورش را پذيرفت و عليرضا علی احمدی را به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش، منصوب کرد.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، محمود احمدی نژاد، در جلسه عصر روز يکشنبه هيات دولت، از زحمات آقای فرشيدی تشکر کرده و با پذيرش استعفای وی، عليرضا علی احمدی، رييس دانشگاه پيام نور را، به سرپرستی وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.


مقامات رسمی ايران توضيحی در مورد استعفای محمود فرشيدی ندادند.


عليرضا علی احمدی، پيشتر، از سوی رييس جمهوری ايران به عنوان کانديدای وزارت تعاون معرفی شده بود ولی رای اعتماد نمايندگان مجلس را کسب نکرده بود.


استعفای وزير آموزش و پرورش در حالی صورت می گيرد که وی اوايل سال جاری در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود که او «موفق ترين وزير آموزش و پرورش در تاريخ جمهوری اسلامی است.»


انتشار سوالات آزمون فرهنگيان که گفته می شد در آنها به پيامبر اسلام توهين شده است، موج انتقادها از عملکرد وزير آموزش و پرورش را گسترده تر کرد و واکنش برخی از روحانيون بلندپايه را برانگيخت.

استعفای محمود فرشيدی پنجمين استعفا در کابينه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی از زمان روی کار آمدن وی در سال ۱۳۸۴ است. آقای احمدی نژاد تاکنون وزرای رفاه، تعاون، نفت و صنايع و معادن را تغيير داده است.


استعفای وزير آموزش و پرورش شش ماه پس از آن صورت می گيرد که آقای فرشيدی به دليل آنچه سوء مديريت در اين وزارتخانه خوانده شد، از سوی نمايندگان مجلس شورای اسلامی استيضاح شد ولی وی توانست با کسب ۱۳۲ رای موافق بار ديگر از مجلس رای اعتماد کسب کند.


نمايندگان مخالف وزير آموزش و پرورش در طرح خود با ابراز نارضايتی از عملکرد محمود فرشيدی ۱۷ مورد را برای دلايل استيضاح بر شمرده بودند که از جمله آنها می توان به «عملکرد ضعيف در پرداخت به هنگام معوقات و مطالبات قانونی فرهنگيان»، «کند شدن تحول در نظام آموزشی»، « عملکرد ضعيف در پيگيری مسائل معيشتی معلمان و بويژه عادلانه کردن نظام هماهنگ حقوق و مزايا» و «تغييرات گسترده در مديريت های تخصصی و کارشناسان» اشاره کرد.


آقای فرشيدی که از دوسال پيش فعاليت خود را در اين وزارتخانه آغاز کرده بود در يکسال گذشته به خاطر عملکرد خود زير فشار شديد منتقدين و معلمان معترض قرار داشت.


معلمان در تجمع های پی در پی خود به عدم اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت و ضعف مديريتی وزير آموزش و پرورش جمهوری اسلامی اعتراض کرده و خواستار استعفا يا برکناری وی توسط رييس جمهوری ايران شده بودند.


انتشار سوالات آزمون فرهنگيان که گفته می شد در آنها به پيامبر اسلام توهين شده است، موج انتقادها از عملکرد وزير آموزش و پرورش را گسترده تر کرد و واکنش برخی از روحانيون بلندپايه را برانگيخت.
اما به رغم همه اعتراضات صورت گرفته، محافظه کاران جمهوری اسلامی که آقای فرشيدی از افراد نزديک به اين طيف محسوب می شود به دفاع از وی پرداختند و انتقادات معترضين را رد کردند.


«استعفاء با هماهنگی قبلی»


شیرزاد عبداللهی کارشناس مسایل آموزش و پرورش معتقد است که که استعفای آقای فرشيدی، به نوعی، با هماهنگی قبلی با رييس جمهوری اسلامی ايران انجام گرفته است.

شيرزاد عبداللهی، کارشناس مسايل آموزش و پرورش در تهران، در گفت و گو با راديو فردا، محمود فرشيدی را يکی از نزديک ترين وزيران دولت نهم به محمود احمدی نژاد ذکر کرد و گفت:«به لحاظ نزديکی عقايد سياسی و اعتقادی و نيز رفتارهای شخصی، رييس جمهوری او را از مديريت يک مدرسه غيرانتفاعی به سمت وزير آموزش و پرورش برگزيد.»


آقای عبداللهی همچنين به دفاع از محمود احمدی نژاد از محمود فرشيدی در ارديبهشت سال گذشته در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که از سوی نماينگان مورد استيضاح قرار گرفته بود.


اين کارشناس مسايل آموزش و پرورش در همين ارتباط اعتقاد دارد که استعفای آقای فرشيدی، به نوعی، با هماهنگی قبلی با رييس جمهوری اسلامی ايران انجام گرفته است.


او با اشاره به اينکه بلافاصله پس از استعفای وزير آموزش و پرورش، عليرضا احمدی، رييس دانشگاه پيام نور، به سرپرستی اين وزارت خانه منصوب شده است، افزود:« دانشگاه پيام نور در زمان آقای احمدی نژاد توسعه کمی زيادی پيدا کرده است و پس از آنکه رييس جمهوری نتوانست دانشگاه آزاد را تحت نفوذ خود درآورد، وی تصميم گرفت دانشگاه پيام نور را در مقابل آن دانشگاه قرار دهد.»


به اعتقاد اين کارشناس مسايل آموزش و پرورش، «در صورتی که آقای عليرضا احمدی در سمت وزير آموزش و پرورش فعاليت کند، بايد انتظار آن را داشت که تمامی امکانات اين وزارتخانه از جمله فضای آموزشی اش در اختيار دانشگاه پيام نور قرار گيرد.»



XS
SM
MD
LG