لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

اعتراض دانشجویان به «پروژه دفن شهیدان»


اعتراض گروهی از دانشجویان امیرکبیر
اعتراض گروهی از دانشجویان امیرکبیر
گروهی از دانشجویان روزهای شنبه و یکشنبه با تجمع و تحصن در دانشگاه اميرکبير تهران، به آنچه دانشجويان آن را پروژه دفن شهيدان در دانشگاه می خوانند، اعتراض کردند.

این دانشجویان همچنین با تجمع در صحن دانشگاه و سردادن شعارهايی همچنين به ادامه بازداشت چهار تن از دانشجويان عضو انجمن اسلامی دانشگاه اعتراض کردند.

احمد قصابان، دانشجوی دانشگاه اميرکبير و عضو پيشين شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان در این مورد به رادیو فردا می گوید:
«در اعتراض به سه موضوع: دفن شهيد در دانشگاه، بازداشت چهار دانشجوی پلی تکنيک عضو رسمی انجمن اسلامی و ممنوع الورود شدن بيش از ده نفر به دانشگاه، تجمعی برگزار شد. روز شنبه که اين تحصن و تجمع داخل دانشگاه برگزار شد، اعلام شد که تحصن يکشنبه هم ادامه خواهد داشت. امروز يکشنبه هم حدود ۷۰۰ تن از دانشجويان تجمع کرده بودند.»
«تعريفی که دانشجويان منتقد به اين ماجرا دارند اين است که بسيج، دانشگاه يا حکومت با آوردن شهيد به داخل دانشگاه می خواهند يک محل تازه ای برای اجازه ورود نيروهای غيردانشگاهی مانند انصار و مداحان حکومتی به دانشگاه فراهم کنند.» احمد قصابان دانشجوی دانشگاه امیرکبیر

وی می افزاید: «پلاکارت ها را بالا گرفته بودند و با دادن شعار اعتراض خود را بيان می کردند. امروز مشخص شد که ۲۰ نفر ديگر به دانشگاه ممنوع الورود شدند. حدود سی نفر به کميته های انضباطی احضار شده اند و تماس های متعددی از سوی نيروهای امنيتی با دانشجويان گرفته شده و آنها را تهديد کرده اند که اگر ايستادگی کنند آنها را بازداشت خواهند کرد.»

يکی از دانشجويان حاضر در تجمع اعتراضی روز يکشنبه که نخواست نامش فاش شود درباره شعارهای تجمع اعتراض آميز دانشجويان به راديو فردا می گويد: «شعار اين بود که دفن شهيد گمنام نمی خواهيم نمی خواهيم، بسيجی بی عرضه قرآن کردی به نيزه، دانشجوی سهميه همينه همينه، مرگ بر ديکتاتور، ديکتاتور زمانه شهيد شده بهانه.»

اگرچه دفن شهيدان و سربازان گمنام در بيشتر کشورها در مکان های عمومی، امری معمول است اما دانشجويان دانشگاه اميرکبير، دانشگاه را نه يک مکان عمومی که محيطی آکادميک میبينند.

احمد قصابان می افزاید: «تعريفی که دانشجويان منتقد به اين ماجرا دارند اين است که بسيج، دانشگاه يا حکومت با آوردن شهيد به داخل دانشگاه می خواهند يک محل تازه ای برای اجازه ورود نيروهای غيردانشگاهی مانند انصار و مداحان حکومتی به دانشگاه فراهم کنند.»

وی می افزاید: «الان من دربرابر سردری هستم که برای اين مقبره ها دارند درست می کنند. ديگر کسی نمی تواند از ورود نيروهای نظامی، انصار حزب الله و نيروهايی که برای سرکوب می خواهند وارد دانشگاه شوند، جلوگيری کند. اين نيروها به بهانه اينکه می خواهند فاتحه ای سرقبرها بخوانند وارد دانشگاه می شوند و با ايجاد رعب و وحشت فضای دانشگاه را در دست می گيرند.»

روز يکشنبه پس از تجمع آرام دانشجويان مخالف با دفن شهيد گمنام در دانشگاه اميرکبير، بسيج دانشجويی اين دانشگاه نيز در صحن دانشگاه برنامه هايی را اجرا کرد. عليرضا مستشاری که بيشتر به نام حجت الاسلام مستشاری ناميده می شود و معاون آموزش و تبليغ نهاد نمايندگی رهبری در دانشگاه های کشور است، يکی از سخنرانان دعوت شده از سوی بسيج دانشجويی بود.

عليرضا مستشاری در سخنان خود گفت که «اکثريت دانشجويان و افراد جامعه با دفن شهيدان گمنام در دانشگاه ها موافق هستند.»

جز دانشگاه اميرکبير و اعتراض های دانشجويی، اعتراض و در سوی ديگر آن دستگيری در دانشگاه های ديگری هم روی داده است. به گزارش خبرنامه دانشجويی اميرکبير در تازه ترين دستگيری ها شبنم مددزاده، دانشجوی دانشگاه تربيت معلم تهران و عضو انجمن اسلامی اين دانشگاه روز پنجشنبه بازداشت شد.
XS
SM
MD
LG