لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

پرتاب بزرگترین فضاپیمای اروپا به فضا


موشک آريان پنج در ساعت چهار و ۳۰ دقيقه به وقت گرينويچ، از پايگاه فضايی اروپايی در کورو در گينه فرانسه، در آمريکای جنوبی، به فضا پرتاب شد.( عکس: AFP)
موشک آريان پنج در ساعت چهار و ۳۰ دقيقه به وقت گرينويچ، از پايگاه فضايی اروپايی در کورو در گينه فرانسه، در آمريکای جنوبی، به فضا پرتاب شد.( عکس: AFP)

مقامات فضايی اروپا می گويند که موشک آريان پنج روز يکشنبه از گویان فرانسه به فضا پرتاب شد و با موفقيت بزرگترين فضا پيمای ساخت اروپا را در مدار زمين قرار داد.


اين فضاپيما قرار است تا تجهيزات لازم را در اختيار فضانوردان در ايستگاه فضايی بين المللی قرار دهد.


موشک آريان- پنج در ساعت چهار و ۳۰ دقيقه به وقت گرينويچ، از پايگاه فضايی اروپايی در کورو در گویان فرانسه، در آمريکای جنوبی، به فضا پرتاب شد.


اين موشک حامل فضا پيمای بدون سرنشين «ای تی وی»-Automated Transfer Vehicle - بود که حدود ۱۹ تن وزن دارد و متخصصين فضايی اروپا، از آن به نام ژول ورن، نويسنده فرانسوی قرن نوزدهم که کتاب های تخيلی مانند «سفر به فضا» نوشته بود، یاد می کنند.


«ای تی وی» حامل نه تن بار است که قرار است روز سوم آوريل، در اختيار ايستگاه فضايی بين المللی قرار دهد.


مقامات فضايی اروپا می گويند: «ای تی وی» يک ساعت پس از پرتاب موشک آريان از آن جدا شده و هم اکنون در مداری که حکم پارکينگ را دارد، قرار گرفته است.


ژان ژاک دوردن، مدير آژانس فضايی اروپا، از موفقيت پرتاب این موشک و ماموريت فضا پيمای «ای تی وی» ابراز خشنودی کرده و می گويد ما هم اکنون راهی يک سفر واقعی شده ايم.


آژانس فضايی اروپا همچنين اعلام کرده است که تاکنون دو ميليارد دلار خرج برنامه فضاپیمای «ای تی وی» شده است.


به گفته ژان ايو لو گال، مدير برنامه موشک آريان، اين بيست و سومين ماموريت موفقيت آميز اين موشک است.


اين موشک در سال ۱۹۹۹ فعاليت خود را آغاز کرد و قرار است در سال ۲۰۰۸ در مجموع هفت بار به فضا پرتاب شود.


در سايت رسمی موشک آريان اعلام شده است که موفقيت اخير نشان داد که اين موشک قابليت ارايه خدمات و راه حل برای آژانس های بين المللی و يا ملی فضايی را دارد.


XS
SM
MD
LG