لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۶

«ایران شورشیان عراقی را آموزش می دهد»


ژنرال کالدول:ما ميدانيم که چگونگی سرهم کردن و نصب آنها-بمب ها-، در ايران آموزش داده می شود
ژنرال کالدول:ما ميدانيم که چگونگی سرهم کردن و نصب آنها-بمب ها-، در ايران آموزش داده می شود

ژنرال ويليام کالدول، سخنگوی نظامی آمريکا در عراق، روز چهارشنبه ۱۱ آوريل ايران را به آموزش تروريست ها در سرهم کردن و به کار بردن بمب های کنار جاده متهم کرد.


ژنرال ويليام کالدول، در کنفرانس مطبوعاتی امروزش در بغداد گفت: «ما می دانيم که اين بمب ها در خارج ساخته و به طور قاچاق، به عراق وارد می شوند.»


وی افزود که ما مي دانيم که چگونگی سرهم کردن و نصب آنها، در ايران آموزش داده می شود. وی اشاره ای که چه کسی اين افراد را در ايران آموزش می دهد نکرد.


ما از طريق افرادی که دستگير کرده ايم، مي دانيم که اين آموزش ها همين يک ماه پيش نيز در ایران ادامه داشته است
ژنرال ويليام کالدول

به گزارش رويترز سخنگوی نظامی آمريکا افزود که «ما همچنين از طريق افرادی که دستگير کرده ايم، مي دانيم که اين آموزش ها همين يک ماه پيش نيز ادامه داشته است.»


وی در کنفرانس مطبوعاتی خود عکس هایی از سلاح هایی را که گفته می شود از طريق ايران وارد خاک عراق شده را به خبرنگاران نشان داد.


ويليام کالدول گفت که يک عراقی اطلاعات لازم برای کشف اين سلاح ها را در اختيار يکی از ايستگاه های امنيتی مشترک آمريکايی –عراقی گذاشته است.


در چند ماه گذشته دولت آمریکا بارها ایران را متهم به کمک شورشیان کرده است.ایران نیز این اتهامات را بی اساس می داند.


جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در ماه فوريه در يک کنفرانس خبری گفت که سپاه قدس سلاح و مهمات در اختيارشبه نظاميان عراقی قرارمی دهد.


جرج بوش افزود آنچه ما می دانيم اين است که سپاه قدس نقش مؤثری در اين زمينه داشته و سلاح های مرگبار انفجاری را در اختيار شبکه های داخلی عراق قرار می دهد.


اوايل ماه فوريه نيروهای نظامی آمريکا به يک دفتر ارتباطی دولت ايران در اربيل واقع در شمال عراق حمله کردند و شش تن از کارکنان آن را دستگير کردند..


مقام های نظامی آمريکايی اعلام کردند: «افراد دستگير شده از با سپاه قدس ارتباط داشته اند. سپاه قدس، شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به مسلح کردن و آموزش گروه های تند رو می پردازد تا دولت عراق را بی ثبات و به نيروهای ائتلاف حمله کنند.»


ساعاتی بعد از اين حمله، مقام های ايرانی از همتايان عراقی خود خواستند در اين مورد واکنش نشان دهند تا کارکنان اين دفتر هر چه زودتر آزاد شوند.


ايران، دفتری که به آن حمله شده بود را «کنسول گری ايران در اربيل» می نامد اما نظاميان آمريکايی و مقام های عراقی اعلام کردند که اين دفتر، «کنسولگری تحت قوانين مصونيت ديپلماتيک» نبوده است.


XS
SM
MD
LG