لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

نگرانی سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت ایران پس از انتخابات


پرچم اتحادیه اروپا
پرچم اتحادیه اروپا
کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی اتحادیه اروپا، نسبت به افزایش خشونت در ایران و کشته شدن عده‌ای در تظاهرات اعتراضی در تهران به‌شدت ابراز نگرانی کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است حق اعتراض مردم را محترم بشمارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی این نهاد اجرایی روز سه‌شنبه در بروکسل گفت کميسيون اروپايی بسيار نگران اوضاع در ايران است و از بابت خشونت و تلفات در ايران متاسف است.

سخنگوی کميسيون اروپايی به خبرنگاران گفت اين کميسيون از مقامات در ايران مي‌خواهد حق برپايی تظاهرات مسالمت‌آميز را محترم شمارند.

در همین حال سازمان عفو بين‌الملل نسبت به استفاده مفرط از زور و شکنجه عليه تظاهرکنندگان در روزهای اخير در ايران و احتمال شکنجه دستگيرشدگان ابراز نگرانی کرده است.

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که این سازمان گزارش‌هایی دریافت کرده که نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها بدون آن که نیازی باشد دست به خشونت زده و با باتوم مردم را مورد حمله قرار داده‌اند.

اين سازمان بين‌المللی مدافع حقوق بشر در بيانيه‌ای با تشريح وقايع اخير در ايران، مقامات را موظف به برقراری نظم و قانون و حفظ امنيت شهروندان دانسته است.

این سازمان به‌شدت حمله نیروهای امنیتی به دانشگاه تهران را مورد انتقاد قرار داده است.

این بیانیه‌ها در حالی منتشر شده که رادیو دولتی ایران اعلام کرد که هفت نفر در تهران کشته شده‌اند. پيشتر گفته می‌شد که در جريان تظاهرات مسالمت‌آميزی که در تهران برگزار شده بود، دست کم يک نفر به ضرب گلوله کشته و دو نفر زخمی شده‌ا ند.

يک شاهد عينی راه‌پيمايی ديروز به راديوفردا گفت که در حدود ساعت هشت و نيم عصر عده‌ای موتوارسوار در حوالی ميدان آزادی به سوی جمعيت تيراندازی کردند.

اعتراض‌ها پس از آن اوج گرفت که وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران روز شنبه اعلام کرد، محمود احمدی‌نژاد با کسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار رای از مجموع ۳۹ ميليون برنده رقابت انتخابات رياست جمهوری شده است.

اعلام اين نتايج با واکنش شديد ميرحسين موسوی، نخست وزير سابق، و مهدی کروبی، رئيس سابق مجلس، روبه‌رو شده و آن را «شعبده‌بازی دست‌اندرکاران انتخابات و صدا و سيما» و «مضحک» دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG