لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

نگرانی اتحادیه اروپا از وضعیت ایران


پرچم اتحادیه اروپا
پرچم اتحادیه اروپا

اتحاديه اروپا روز شنبه مراتب نگرانى خود را از خشونت هايى كه پس از اعلام نتيجه انتخابات ریاست جمهوری در ايران اعمال مى شود، اعلام كرد.

بنا بر بيانيه اى كه از سوى مقر رياست دوره اى اتحاديه اروپا در پراگ پايتخت جمهورى چک انتشار يافت، اروپا از اختلالات در حين برگزارى انتخابات و خشونت هاى پس از آن نگران است.

این بیانیه در حالی منتشر شده که گزارش هاى رسيده از ايران حاكيست كه به دنبال معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان رييس جمهور پيروز در انتخابات، هزاران تظاهر كننده به خيابان ها ريخته و در برخی نقاط با پليس درگير شدند.

وزارت كشور جمهورى اسلامى ايران روز شنبه، ۲۳ خرداد، اعلام كرد كه محمود احمدى نژاد با كسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار راى از مجموع ۳۹ ميليون راى ريخته شده به صندوق، فرد پيروز در انتخابات دهم رياست جمهورى است.

در حالى كه اعتراض شديد نامزدها به نتايج راى گيرى ادامه دارد و هنوز به آن رسيدگى نشده است، آيت الله على خامنه اى، رهبر ايران، در پيامى به مردم ايران نتايج اين راى گيرى را تاييد كرد.

گزارش ها و تصاوير دريافتى از شهر تهران بيانگر آن است كه هزاران نفر از معترضان به آراء در خيابان هاى فاطمى، وليعصر و ميدان ونک اقدام به راهپيمايى اعتراض آميز كردند و با نيروهاى پليس درگير شدند.

تظاهر كنندگان با پرتاب سنگ و همچنين آتش زدن سطل هاى زباله شعار هاى «مرگ بر ديكتاتور»، «نيروى انتظامى، حمايت حمايت»، «موسوى، موسوى حمايتت مى كنيم»، «موسوى، موسوى، راى مرا پس بگير»، «دولت كودتا، استعفا استعفا» و «نصر من الله و فتح قريب، مرگ بر اين دولت مردم فريب» سر دادند


اتحاديه اروپا که شامل ۲۷ کشور است، همچنين در بیانیه اش ابراز اميدوارى كرد که نتيجه انتخابات كمكى باشد به برقرارى مجدد گفت و گوها در مورد برنامه هاى اتمى جمهورى اسلامى و افزود اميدوار است كه رييس جمهورى اسلامى به تعهداتش در قبال جامعه جهانى عمل كند.

این بیانیه همچنین از جمهوری اسلامی خواسته تا به تعهداتش در قبال جامعه بین المللی عمل کند.

آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل جمهوری اسلامی را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد ولی تهران این اتهام را همواره بی اساس خوانده و برنامه هسته ای خود را برای اهداف صلح آمیز می خواند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با صدور سه قطعنامه تحریمی از جمهوری اسلامی خواسته تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند ولی دولت ایران تکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

XS
SM
MD
LG