لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

فدرر جاودانه شد


راجر فدرر
راجر فدرر
در مسابقه پايانی تنيس مردان ويمبلدون راجر فدرر پس از پنج ست مهيج، سرانجام در پی ماراتن ست پنجم به پيروزی و قهرمانی رسيد تا به رکوردی در تاریخ تنیس دست يابد.

فدرر سوييسی در پيکار با اندی راديک به ترتيب پنج بر هفت، هفت بر شش (هشت بر شش)، هفت بر شش (هفت بر پنج)، شش بر سه و ۱۶ بر ۱۴ پيروز شد تا برای ششمين بار قهرمانی ويمبلدون و برای پانزدهمين بار قهرمان تنيس گراند اسلم شود.

مسابقه پايانی نمايشی از سرويس های کوبنده و غيرقابل مهار به ويژه از سوی اندی راديک آمريکايی بود که وقتی سرويس نمی خوابيد و بازی جريان می يافت، فدرر برتر می نمود. در حالی که در ست دوم اندی راديک در لحظه تای بريک شش بر دو از فدرر جلو بود و با داشتن سرويس در يک قدمی برتری دو بر صفر قرار گرفت، فدرر هفت بر شش برنده شد تا دو تنيس باز يک بر يک شوند.

در ست سوم هم دو تنيس باز بارديگر پا به پا هم پيش رفتند تا سرانجام فدرر برنده شد تا دو بر يک پيش بيفتد. اما اين پايان کار نبود. راديک با روحيه ای عجيب به بازی بازگشت و با وجود تشويق شديد بيشتر تماشاگران به حمايت از فدرر، تنيس باز آمريکايی ست چهارم را برد تا بازی دو بر دو شود وسرنوشت قهرمانی ويمبلدون به ست حماسی پنجم بينجامد. دو تنيس باز برای رسيدن به قهرمانی ۳۰ گيم با يکديگر نبرد کردند تا سرانجام فدرر خستگی ناپذير به رکوردی چشمگير رسيد.

از تماشاگران شاخص اين مسابقه وودی آلن، نويسنده، کارگردان و بازيگر روشنفکر سينما، سر آلکس فرگوسن، سرمربی تيم منچستريونايتد، هنری کيسينجر، سياستمدار قديمی آمريکا و پيت سمپراس، بيورن بورگ، جان مک انرو، راد ليور، رافائل نادال، مانوئل سانتانا و ايلی ناستازه – بزرگان تنيس دوران گذشته – و بسياری ديگر بودند که دوربين تلويزيونی چهره آنان را به تصوير کشيد.

يک روز پيش از اين در مسابقه پايانی انفرادی زنان ويمبلدون، سيرنا ويليامز با پيروزی در دو ست، هفت بر شش (هفت بر سه) و شش بر دو بر ونوس ويليامز به مقام قهرمانی رسيد. کمی بعد اين دو خواهر آمريکايی در دونفر بانوان هم قهرمان شدند تا جشن استقلال چهارم دی آمريکا در بعد تنيس هم کامل شود.

در مسابقه انفرادی سيرنا انتقام شکست سال پيش را از خواهرش گرفت تا ونوس برای چهارمين بار پياپی قهرمان نشود. سيرنای ۲۷ ساله در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ هم با پيروزی بر خواهر بزرگترش قهرمان ويمبلدون شده بود. اگر ونوس ۲۹ ساله به مانند دو سال گذشته پيروز می شد به رکورد شش قهرمانی در ويمبلدون دست می يافت. دو خواهر در ده سال اخير هشت بار قهرمان ويمبلدون شده اند.

در قسمت دو نفره مردان دانی يل نستور کانادايی و نناد زيمونيچ صرب با پيروزی هفت بر ش، شش بر هفت، هفت بر شش و شش بر سه بر باب و مايک برايان (دارندگان سيد يک دو نفره) به مقام قهرمانی رسيدند.
XS
SM
MD
LG