لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

براون: طرحی برای حمله به ایران وجود ندارد


بسیاری گوردون براون را هم همکار نزدیک و هم رقیب تونی بلر دانسته اند.
بسیاری گوردون براون را هم همکار نزدیک و هم رقیب تونی بلر دانسته اند.

گوردون براون، وزیر سابق دارایی بریتانیا روز چهارشنبه، ۲۷ ژوئن، جانشین تونی بلر، نخست وزیر این کشور شد و آقای بلر نیز از این پس فرستاده ویژه صلح در خاورمیانه خواهد بود.


روزنامه انگلیسی ایندیپندت در شماره روز چهارشنبه، پاسخ گوردون براون به سوالات خوانندگان این روزنامه را به چاپ رسانده است که در آن نخست وزیر جدید بریتانیا در پاسخ به این سوال که آیا قول می دهد لندن پس از کابوس عراق، به آمریکا در حمله به ایران ملحق نشود، گفت نقشه ای برای حمله به ایران وجود ندارد.


نخست وزیر بریتانیا می گوید: «ما همیشه خواهان حل بحران هسته ای ایران از طریق دیپلماسی و مذاکره بوده ایم. این بدان معنی است که ما باید از طریق سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در رابطه با ایران عمل کنیم.»


وی افزود: « ما در گذشته نیز هر وقت که ایران از درخواست های جامعه بین المللی سر پیچی کرده از این طریق اقدام کردیم.»


آقای براون گفت:« ایران باید به طور جدی مسئولانه عمل کند و قطعنامه های شورای امنیت را اجرا نماید.»


براون: ما همیشه خواهان حل بحران هسته ای ایران از طریق دیپلماسی و مذاکره بوده ایم. این بدان معنی است که ما باید از طریق سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در رابطه با ایران عمل کنیم.

در مورد سیاست آینده بریتانیا در خاورمیانه، روزنامه لوموند چاپ پاریس، از قول دیوید مپهام از موسسه تحقیقاتی پابلیک پالیسی می نویسد:عراق مهمترین پرونده ای است که در انتظار گوردن براون است.


این پژهشگر می افزاید: نخست وزیر جدید بریتانیا باید در مقابل آمریکا اقتدار بیشتری از خود نشان دهد و اعلام کند که مذاکرات جدی باید با دو کشور ایران و سوریه انجام گیرد.


گوردون براون در مورد عراق در روزنامه ایندیپندت گفت که وی به عنوان نخست وزیر تمامی تلاش خود را انجام خواهد داد تا سربازان بریتانیایی زمانی که ماموریتشان پایان یافت به کشور خود بازگردند.


آقای گوردون مبارزه با فقر، سرمایه گذاری در آموزش و ایجاد امنیت را از اولویت های خود خواند.


داستان دوستی و رقابت


تونی بلر سیزده سال پیش با همکاری گوردن براون رهبر حزب کارگر شد و این حزب را در سه انتخابات متوالی به پیروزی رساند. تونی بلر ده سال نخست وزیر بریتانیا بود و گوردون براون وزیر دارایی کابینه وی شد.


بسیاری گوردون براون را هم همکار نزدیک و هم رقیب تونی بلر دانسته اند. همکاری این دو نفر سیزده سال پیش زمانی که تونی بلر در سال ۱۹۹۴ رهبر حزب کارگر شد، آغاز شد.


این دو نفر از بنیانگذاران راه سوم در حزب کارگر بودند. رسانه های بریتانیا در چند روز گذشته به مدارکی اشاره کردند که نشان می دهد تونی بلر در صدد بوده که نفوذ آقای براون را در کابینه کاهش دهد و وی را از وزارت دارایی بر کنار کند.


به گزارش سی ان ان، تونی بلر در مدت یک دهه نخست وزیری که به دوره «بلریسم» معروف است موجب برقراری صلح در ایرلند شمالی شد و بریتانیا شاهد رشد اقتصادی تاریخی بود. مهمترین انتقاد به تونی بلر، جنگ عراق بوده است.


آقای بلر قرار بود روز سه شنبه از سوی گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه یعنی آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل به عنوان فرستاده ویژه صلح در خاورمیانه انتخاب شود که این اتفاق صورت نگرفت. برخی محافل عربی و اسلامی از این انتخاب به دلیل نقش بریتانیا در حمله به عراق انتقاد کرده بودند.


XS
SM
MD
LG